Kotihoidossa olevien lasten arki?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Vapaan kasvatuksen helmet
Lisään tähän että yleensä nuorempikin nukkuu tonne kasiin asti, vanhempi usein yli yheksäänkin. Aamupalaa syödään aika antaumuksella ja pitkään aina kun mahdollista ja ei ole mitään sovittua aamulle.. Tänään oli ruoka siinä kahentoista maissa, monesti pienempi nukkuu päikkärit sen jälkeen, mut tänään oli mukana pipareitten leipomisessa, niin valvoi sinne suurinpiirtein kahteen saakka. Sit meni unille ja sain vanhemmankin (ihme kyllä) hetkeks päikkäreille siinä kolmen kieppeillä. Neljältä heräs pienempi ja syötiin, sit heräs vähän ajan päästä vanhempi ja sille ruokaa. Kotihommia siinä sivussa. Jumppailtiinkin tuossa vanhemman kanssa hyvä tovi sen jälkeen kun pikkuveli oli viety päikkäreille. Siinähän sitä sitten olikin pikkukakkosta ja leikkimistä ja kuuden jälestä tuli mieskin kotiin. Minä kävin pienellä lenkillä ja sit olikin saunan vuoro, iltapalt yms.. Vanhempi ei tahtonut millään asettua nukkumaan. Puol kymmeneltä vielä venkoili sen nukkumaanmenon kanssa. (vaikkei tosiaan nukkunut päivällä edes tuntia, hyvä jos puol) Pienempi menee joka ilta aika täsmällisesti kaheksan ja puol yheksän välillä nukkumaan. Hänellä tuo nukkuminen onkin aina ollut helpompaa.
 
"marianne"
Eipä ole kovin tarkkaa rytmiä päivälle. Lapset 10 ja 2, hoitovapaalla olen. Mennään aikalailla fiilispohjalla päivät läpi. Aamuherätykset ja iltanukkumaan menot on samanaikaan yleensä.
 
koira
En oo sama koiranulkoiluttaja, mutta itse sidon koiran kiinni puiston viereiseen puuhun tms. Toki sään mukaan, usein koira jää myös kotiin, mutta kesällä tykkää köllötellä varjossa. :)
 
"Vieras."
Miehen kello soi klo 5.00, siitä sitten heräillään kuka mitenkin.
Klo 6.10 mies lähtee töihin, ne syö jotka syö aamupalaa
klo 7.45 lähdetään viemään eskarilainen
Muiden kanssa jäädään ulkoilemaan kotiin tultuamme eli klo 8.05
lounas klo 11.00
klo 12.00 eskarilaisen haku
Jäädään ulkoilemaan
välipala klo 14.00
päivällinen klo 16.00, kun mies jo tulee kotiin.
Ulkoilua
Nukkumaan klo 20.00
 
Meillä
4v ja 2v kanssa

07:30 Lapset herää, mies on juuri lähtenyt töihin. Köllötellään hetki vielä sängyssä.
08 Kömmitään alakertaan ja alan laittaa aamupalaa pöytään. Hengailen hetken tässä koneella tuijotellen haavi auki tilin saldoa, negatiivisessa mielessä yleensä :D
08:30 Aamupala syötynä lapsilla, itselle laitan kahvin tippumaan ja siivoan aamupalasotkut. Lapsien aamupesut ja pukemiset.
09 Lapset leikkii, itse juon kahvin ja syön aamiaista. Meillä minä en pysty syömään heti aamusta, kun taas lapset ovat heti nälkäisiä. Lasten edelleen leikkiessä puen, laitan hiukset ja vähän meikkiä.
10 Lähetään ulos
11 Sisälle ja lämmitetään edellisen päivän ruokaa lounaaksi. Ruuan jälkeen lapset leikkii ja siivoan keittiötä. Pistän pyykkikoneen päälle.
12 Pienempi menee päiväunille. Isomman kanssa sillä välin pelataan, askarrellaan, piirretään, maalataan, luetaan tms. mitä hän nyt haluaakaan. Juon yleensä kahvia. Ripustelen pyykkiä kuivaan ja viikkaan kuivat kaappiin.
14 Pienempi herää ja syödään välipalaa, yleensä luonnonjugurttia hedelmillä/marjoilla.
15 Leikitään yhdessä lasten kanssa
16 Mies tulee töistä. Jompi kumpi lähtee lasten kanssa ulos jos lapset haluavat, toinen jää tekemään ruokaa.
17:30 Päivällinen, syödään kaikki yhdessä
18 Näin keskiviikkoisin isommalla harrastus, jolloin leikin pienemmän kanssa kotona ja mies käy sillä välin itse harrastamassa. Muulloin yleensä leikitään koko perhe yhdessä, askarrellaan, maalataan tai muuta. Minä yleensä teen kotitöitä samalla. Kesällä ollaan ulkona tällöinkin, näin talven pimeydessä 2xpäivä riittää.
19:30 Iltapala, suihku/sauna ja lapset nukkumaan
21 Minä kävelylle tai mies omiin harrastuksiin, vuoropäivinä
22 Viimeiset tavaroiden järkkäämiset, hetki tietsikalla tai lehden/kirjan parissa ja sitten nukkumaan
 
"vaemo"
Meillä on ihana vaihe. Ei enää pieniä, jotka nukkuis päikkäreitä, eikä vieä eskarilaista, jonka mukaan päivää pitäs rytmittää. Lapset on 3v ja 5v. Heräävät noin klo 8. Ruoka on aamulla, noin klo 11.30, 14, 16.30 ja 20. Välit voidaan sit viettää miten vaan. Ulkoillaan harvoin aamusta. Yleensä lounaan ja välipalan jälkeen ja useimmiten illallla. Sit kerhoillaan, kyläillään, käydään uimahallissa, kirjastossa, lastentapahtumissa jne. Tää on ehdottomasti ihanin vaihe elämässä:)
 
nooh
Kotona vauva ja 3v. Koululaisia sitten isompikin porukka.

Aamulla lapset nukkuu niin pitkään kuin nukuttaa, klo 6 -10 yleensä heräilevät
Leikkiä, syömistä, vetkuilua (joskus kerhoon porukalla, joskus kauppareissu, joskus kyläilyä)
Sapuskaa
Leikkiä, olemista, touhua, jos/kun nuorin nukkuu, niin isomman kans elbaillaan tai tehdään jotain muovailuvahahommeleita tms. mitä nuorempi ei kykene
Koululaisten kotiuduttua alkaa säpinämpi elo, välipalaa ja jotain dialogia käydään varmaan jokaisen kanssa
Syödään taas jossain vaiheessa, mahdollisesti myös tehdään yhdessä sitä ruokaa, jos on rauhallinen mieli (äidillä :D)
Luultavasti iltadiskoa, hyppelyö, sohvamajoja ja legojenheittelyä
Iltapalaa ja pesuja, usein saunotaan ennen / jälkeen
nukkumaan n 20 -20.30.

*Ulkona ollaan kun ollaan, joskus koko päivä, syödäänkin siellä paljon eväitä, joskus ei nenäämme laiteta.
*Kyläilyä on viikottain, joko meillä tai muilla. Lapsiperheitä, kavereita kaikille.
*Leivotaan aika usein, varsinkin jos pitäis alkaa suursiivoamaan :)
*Tää päivä"ohjelmahan" ei ole mun päiväohjelma. Mun päivääni kuuluu:

herätys 6-7, kahvia ja jotain känttyä
lapsia koulutielle, leikkien ohjailua, pyykkejä
ruokaa/kauppaa/kerhoa/imuria
leikkejä, kahvia, rättikädessäkulkemista, puheluita, olemista
koululaisten asioita, omia asioita, huushollinasioita, lastenhoitotoimenpiteitä
harrastuskuskaamisia ja muuta kivaa, parisuhdekeskusteluja
syömistä, kauppaa pyykkiejä, tiskejä
lapsia untenmaille, isompien kans olemista, jotai värkkäilyä
parisuhdeaikaa, omaa aikaa, pyykkiaikaa, tiskiaikaa, uniaikaa

:D
 
Haa, kerro heti! Minne lasten puistoon voi ottaa mukaan koiran? Helpottais hiukan tätä omaakin arkea jos sellainen leikkipaikka löytyisi...?
Kangasalla asutaan... Puiston laidalla on nurmikkoalue jossa puita, niin siihen aina sidon koiran kiinni. Välillä on kyllä n. metrinkin päässä itse leikkialueesta, riippuu vähän mistä suunnasta tullaan puistoon. Muillakin on siä usein koiria, joten eipä tunnu ketään haittaavan :)
 
meillä
Herätään 8-10 välillä.
Pesut, aamupalat vie noin 1-2h.
Sitte vaihtelevasti mitä sattuu. (puistoon, lenkille, kauppaan, kylään, töihin, sisällä oloa...)
13-14 aikaan ruoka ja siitä molemmat unille.
16 aikoihin unilta ja ruoka.
Vaihtelevasti loppuilta mitä sattuu.
Jossain välissä välipala ja nuorempi toisille unille.
Iltapalat ja -pesut 20.30-21 välillä.
Nukkumaan 21-22.30.

Varmaan ainut perhe, missä ei niin tarkkoja rytmejä ole. Eii sovi meille.
 
vierailija
Mitä järkee- kotona!
Miehen kello soi klo 5.00, siitä sitten heräillään kuka mitenkin.
Klo 6.10 mies lähtee töihin, ne syö jotka syö aamupalaa
klo 7.45 lähdetään viemään eskarilainen
Muiden kanssa jäädään ulkoilemaan kotiin tultuamme eli klo 8.05
lounas klo 11.00
klo 12.00 eskarilaisen haku
Jäädään ulkoilemaan
välipala klo 14.00
päivällinen klo 16.00, kun mies jo tulee kotiin.
Ulkoilua
Nukkumaan klo 20.00
 
vierailija
laitetaan ruokaa kun on nälkä, lapset katsoo telkkaa ja äiti näpyttää puhelinta tai tietokonetta mammapalstoilla ja feispuukissa. ulos mennään kun ruoka tai herkut loppuu kaapista ja siinä samalla voi käydä leikkipuistossa. se riittää. illalla nukkumaan ja äiti jatkaa netissä puoleenyöhön.
 

Yhteistyössä