Millainen todistus pitää olla, että saa stipendin

  • Viestiketjun aloittaja Stipendiaatti
  • Ensimmäinen viesti
Stipendiaatti
Itse olin aikoinani melko hyvä koulussa, mutta ikinä en saanut stipendiä. Mielestäni niitä jaettiin 90-luvulla vähemmän. Lähinnä peruskoulun päättäville tai sitten lukion päättäville.

Nyt olin poikani koulun päättäjäisissä. Tuntui, että aika monta stipendiä siellä jaettiin. Toki yseille eniten, mutta tuntui että joka luokkaan niitä tuli myös useita. Sama juttu viime vuonna.

Poikani päätti neljännen luokan. Kaikki arvostelut erinomaista ja hyvää. Erinomaisia jopa enemmän. Ilmeisesti pitää kaikki olla erinomaisia, että voi stipendin saada?

Millaisilla todistuksilla teidän lapsenne on stipendejä saaneet tai olleet saamatta?
 
Taitaa useampi stipendi tulla hyvästä tsemppauksesta kuin 10 arvosanasta, mikä on hyvä motivaatio parantaa numeroita. Itse sain aikoinaan enkusta stipendin ja en todellakaan ollut 10 oppilas. Arvostan sitä yhä suuresti ja uskon sillä olleen vaikutusta myöhemminkin opinnoissa.
 
vierailija
Minustakin stipendejä oli ennen vanhaan vähemmän.

Ysiluokan nyt päättänyt tyttöni sai 3, eikä ollut edes luokan paras todistus. Parempia oli 2 ja myös he saivat monta stipendiä. Puukässästä 10 saanut oppilas sai rautakaupan stipendin (hänellä oli myös vitosia), ja muitakin jaettiin erilaisten ansioiden mukaan, tyttöni luokka sai yhteensä noin 20 stipendiä ja sit oli lisäksi kolme muuta päättävää ysiluokkaa mutta he jakoivat keskenään toiset noin 20 stipendiä, eli ei ne mene tasaisesti eikä keskiarvon mukaan.

Nuorempi pääsi nelosluokalta ja sai "kivan kaverin stipendin" jonka on saanut eskarista lähtien joka vuosi(y) muita ei jaettu, paitsi lähteville kutosille ja nekin meni eri ansioiden mukaan (esim äidinkielen, kuviksen ja historian stipendit).
 
Stipendiaatti
Joo. Omalla pojalla tosiaan ollut haasteellinen koulutaipaleen alku. AD/HD diagnoosia jne. Ekat vuodet todella vaikeita. Hirveä työ tehty, että saatu homma toimimaan. Ja sitten se alkaakin toimia suorastaan loistavasti. Joten siinä suhteessa olemme enemmän kun tyytyväisiä tähänkin. Täytyy antaa hänelle ihan oma stipendi :)
 
vierailija
Joo. Omalla pojalla tosiaan ollut haasteellinen koulutaipaleen alku. AD/HD diagnoosia jne. Ekat vuodet todella vaikeita. Hirveä työ tehty, että saatu homma toimimaan. Ja sitten se alkaakin toimia suorastaan loistavasti. Joten siinä suhteessa olemme enemmän kun tyytyväisiä tähänkin. Täytyy antaa hänelle ihan oma stipendi :)
Joo kannattaa palkita itsekin, ja kuulostaa ihan meidän pojalta, jolle ylimääräinen peliaikatunti palkintona hyvästä koulutyöstä oli oikein mieluinen yllätys!
 
vierailija
Vaatimustaso riippuu luokan tasosta. Jossakin mamukoulussa jo 9,0 keskiarvolla voi saada stipendin mutta esim. Suomalaisessa Yhteiskoulussa ysin oppilas on luokallaan enintään keskikastia.
 
Stipendiaatti
Vaatimustaso riippuu luokan tasosta. Jossakin mamukoulussa jo 9,0 keskiarvolla voi saada stipendin mutta esim. Suomalaisessa Yhteiskoulussa ysin oppilas on luokallaan enintään keskikastia.
No tää on ihan tavallinen maalaiskaupungin koulu. Eli ei mitään huipputasoa. Ja tuolla ei ole montaa maahanmuuttajaa, joskin niistä aika moni pärjää koulussa erittäin hyvin.
 
vierailija
Taitaa useampi stipendi tulla hyvästä tsemppauksesta kuin 10 arvosanasta, mikä on hyvä motivaatio parantaa numeroita. Itse sain aikoinaan enkusta stipendin ja en todellakaan ollut 10 oppilas. Arvostan sitä yhä suuresti ja uskon sillä olleen vaikutusta myöhemminkin opinnoissa.
Minäkin sain sellaisen tsempparistipendin. Numero nousi kai seiskasta ysiin lukuvuoden aikana ja motivaatio oli kuulemma selvästi parantunut. Sitten joskus sain kirjastipendin äidinkielestä, mutta se tuli sitten yleisestä lahjakkuudesta ja kiinnostuksesta ko. aineeseen.
 
vierailija
Se riippuu aivan koulusta ja niistä stipendeistä. Varmin tapa on saada päättävillä luokilla luokan parhaasta keskiarvosta, noita on ollut varmaan joka koulussa. Jos ei ole hyvä, niin vanhempainyhdistyksen jakamat (ja itse päättämät) hyvä kaveri stipendit menee joko heidän omille lapsille, muille sukulaisille tai lasten kavereille. eYksi lapsistani oli kovasti laittamassa minua mukaan vanhempainyhdistykseen, jotta hänkin saisi joskus stipendin. On hän stipendi sittemmin saanutkin, mutta toisesta koulusta ja ilman vanhempainydistyksiä.

Opettajan päättämät voi mennä ihan millä perusteella vaan, periaatteena on, että samalle ei tulisi peräkkäisinä vuosina, siksi en saanut kasilla stipendiä parhaana oppilaana (opettaja kertoi matkalla juhlasaliin, että todistukseni on paras, mutta nyt annetaan toiselle muulla perusteella - tuo toinen kuvittelee varmaan yhäkin olleensa minua parempi, en ole koskaa paljastanut sitä hänelle :D, vaikka jaksoi intoilla stipendillään koko kesän). Nykyään alakoulussa harrastetaan tsempparistipendejä, joita jaetaan koulutyössä ryhdistäytyneelle eli sille laiskurille, joka on alkanut opiskelemaan.

Ysillä jaetaan paljon ainekohtaisia stipendejä, niitä lapsista yksi sai useamman.
 
Samamies
Mä en ole koskaan saanut stipendiä, paitsi armeijassa (???!!!!). Meidän koulussa ei jaettu ilmeisesti mitään tsempparistipendiä. Luulisin, että olisin ollut vahvoilla kun pitkästä matikasta oli kutonen ja kirjoitin laudaturin. Muutenkin keskiarvo jotain vähän päälle seiskan ja laudaturin paperit (tuohon aikaan ei vielä ollut eximiaa, eximian paperit olis ollut muuten).

Stipendejä kyllä tuli todella vähän. Muistaakseni jopa yo-kirjoituksien jälkeen semmoisen sai se, joka kirjoitti matikasta korkeimmat pisteet, aineesta korkeimmat pisteet tms.

Vaimo kirjoitti 5 ällää ja sille stipendejä tippui toisesta koulusta varmaan saman verran kuin meidän koulun nuorille yhteensä.

Oma poika pärjää koulussa hyvin, mutta ei nyt stipendejä oo hänellekkään tippunut. Melkein arvaan, että tyttärelle niitä tulee tippumaan.
 
vierailija
Aikanaan sain stipendin kun paransin keskiarvoa niin paljon lukuvuoden aikana. Eli se oli enemmänkin sellainen tsempparipalkinto. Kirjastipendin sain kun kirjoitin opettajan mielestä vuoden parhaan ainekirjoituksen.
 
vierailija
Meillä toisella tyttärellä oli keskiarvo todella hyvä, kutosella sai muistaakseni vasta kirjastipendin. Tai no, numeroita ne ei saaneetkaan oikein alakoulussa siihen aikaan moneen vuoteen. Ja sitten sai sen kirjan.
Yläkoulussakaan ei sitten mitään, keskiarvo oli siellä 9.9 jotain kun sai ysillä sitten seuraavan kerran. kirjalahjakortin.
Toinen sai sitten ysillä jollain 7.3 ka:lla tsemppistipendin. Keskiarvo ei noussut, mutta opettajien mukaan oli niin tsempannut, kiusattuna ja pelokkaana.
Omana kouluaikana nuo kai meni ihan vaan parhaalle keskiarvolle koko luokka-asteelta, paitsi ettei voinut saada peräkkäin. Joten itse saatuani seiskalla 50 mk olin aika katkera kun en voinut sitten saada vaikka olin ollut se korkeimman ka:n saanut. Ja se summa nousi joka luokalla :D Eli 8-luokalla sai 100 mk... se toinen minun jälkeeni tullut.
 

Yhteistyössä