Miten vähentää pölyistä huoneilmaa

  • Viestiketjun aloittaja Liika imurointia?
  • Ensimmäinen viesti
Liika imurointia?
Eilen siivosin(imuroin ja pyyhin) ja tänään jo esim. tv:n lasinen pöytäalusta pölyjen peitossa. Sama juttu kaikkialla pinnoilla. Vaikka joka toinen päivä imuroin ja pyyhin niin seuraavana päivänä kaikki pinnat taas pölyssä. Mistä ne pölyt oikein tulevat? Ihan käsittämätöntä.
 
Oletko pyyhkinyt tasoja, seiniä ja kattoja mikrokuituliinalla? Meillä tapetti oli sellaista "staattista" että siihen imaisi pölyä kiinni ja sitten aina levis uudelleen, mikrokuituliina on tehokas pölyn pyyhkimiseen. Millanen sun imuri on? Niissä on paljon eroja, että millaset suodattimet on. Jotku imurimallit vain kierrättävät pölyä. Voisit kokeilla sellasta kuivaa mikrokuitumoppia, sillä saa pölyn hyvin lattioilta, jos ei ole hiekkaa yms seassa.
Olen itse harkinnut sellaista sisäilman puhdistajaa, kun olen allerginen mm. siitepölylle se vähentäisi myös pölyn määrää. Sitten kait olisi se kuivausrumpu. Jos kuivaa pyykkejä sisällä, tulee niistä pölyä huoneilmaan. Kuivausrumpu vähentäisi sen määrää.
 
näin
Imurointia kannattaa vähentää, ja silloin kun imuroi, odottaa pari tuntia ennen kuin pyyhkii lattiaty ja muut pinnat, että kaikki ilmaan noussut pöly ehtii laskeutua.
 
Itse imuroin harvoin
Älä imurui liikaa. Itse imuroin n. 2 kertaa kuussa. Hiekka-aikoina hiukan enemmän, kun lapset kantaa hiekkaa sisään. Sähkölaitteet keräävät pölyä. Laske lämpöpatterien lämpöä.

Kun laskee huoneen lämpötilaa, kosteus lisääntyy ja näin ollen pölyn määrä vähenee....
 
Ap
Joo, joskus epäilen, että pölynimuri vaan kierättää sitä pölyä mutta kun kyseessä merkkimalli ja suhtkot kallis niin syy menee muualle. Pyykit kuivatetaan sisällä ja niitä tulee joka päivä väh. yksi satsi mutta itse vaikea uskoa, että pölyä tulee pyykistä tai siis en voi ymmärtää miten se voi olla suurin syy. Märkänähän ne laitetaan kuivumaan ja kuivana taitetaan siististi pinoon.
 
"vieras"
Täällä myöskin ihmetellään tuota pölyn määrää. Kuivausrumpua on mutta silti sitä pölyä riittää joka päivälle...
Vaikka kuinka sitä pussilakanaa ravistelisi siellä parvekkeella niin silti siitä irtoaa pölyä.
 
"Maiju"
Meille asennettiin tommonen Sharp ilmalämpöpumppu http://www.ilmalampopumppu.fi/sharp.htm missä on erittäin hyvä suodatus, on ainakin meillä helpottanut oloa kummasti...
 
vierailija
Paiskasin matot ulos ja hakkasin mattopiiskalla. Imuroin asunnon keskuspölynimurilla ja sen jälkeen moppasin lattiat kostealla mikrokuituliinalla. Tasot pyyhin myöhemmin kun pöly on ns laskeutunut.
 

Yhteistyössä