Raskaus, koliitti ja närästyslääkkeet

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Tänään olisi ensimmäinen lääkärineuvola. Haluaisin pyytää jotain tehokkaampaa närästyslääkettä Rennien tilalle. Minulla on kuitenkin välimuotoinen koliitti ja näin ollen rajoituksia sen suhteen, mitä lääkkeet saavat sisältää. Yksi välteltävä aine on ainakin natriumlaurylsulfaatti. Mutta, kun tauti on minulle uusi, en muista millään (Enkä varmaan tiedäkään) kaikkia aineita, jotka tekevät hallaa mahalle. Olisiko kellään tietoa/kokemusta lääkkeiden ainesosista joita pitäisi vältellä?
 
ap.
En ole ikinä koliitista kuullut, mutta eikös google auta?
Crohn ja Colitis ry.: Sairauden hoito ja seuranta
Tästä minun sairaudestani ei siis vielä tiedetä, että onko se krooninen koliitti vai crohnin tauti. Siksi diagnoosina välimuotoinen koliitti.

Google ei oikein ole auttanut tässä asiassa :( Kyllähän noista sairauden hoitoon käytettävistä lääkkeistä löytyy jotain, mutta nämä muut lääkeaineet... Esimerkiksi ruokavalio ym. muut välteltävät kun ei ole ns. virallissuosituksia (Ainakaan vielä), niin ei niitä virallisilta tahoilta löydy.
 
ap.
Jospa se lääkäri osaisi löytää jonkun sopivan närästyslääkkeen.. Ainakin itse olen saanut koliittivatsalleni sopivaa närästyslääkettä reseptillä. :)
Toivotaan... En vaan rehellisesti sanottuna luota lääkäreihin. On tullut nähtyä niin monenmoista. Ja harva tietää tästäkään taudista. Kyseessä siis nyt tuo neuvolalääkäri, eli tuskin on erikoistunutkaan millään tavalla tälle puolelle. Täytynee sitten harkita, josko soittaisin omalle sisätautien erikoislääkärille ja pyytäisin häneltä reseptiä.
 
Toivotaan... En vaan rehellisesti sanottuna luota lääkäreihin. On tullut nähtyä niin monenmoista. Ja harva tietää tästäkään taudista. Kyseessä siis nyt tuo neuvolalääkäri, eli tuskin on erikoistunutkaan millään tavalla tälle puolelle. Täytynee sitten harkita, josko soittaisin omalle sisätautien erikoislääkärille ja pyytäisin häneltä reseptiä.
Sisätautipuolen lääkäriltä saat varmasti ainakin periaatteessa sopivan lääkkeen. Tosin, kokemuksesta voin kertoa, että heidänkään määräämät lääkkeet eivät aina sovi. :/ Toivottavasti saat apua!
 
12v kokemuksella
Ihan oikein, ei yhtään sellaista, missä on natriumlauryylisulfaattia, koska sehän aiheuttaa reikiä limakalvoille, myös suolistoon. Väitös aiheesta on hammaslääkärin tekemä, joten ei siitä suolilääkärit ole kuulleet, potilaan täytyy aina erikseen itse muistuttaa asiasta! Mut ethän käytä rautatabletteja missään muodossa? Ne närästää kamalasti. Floravital sopii oikein hyvin ja sekin täytyy ottaa ennen nukkumaan menoa siksi, ettei ruoka estä sen imeytymistä. Mitään muuta rautavalmistetta ei tarvitse, mutta luomulihaa paljon, sellaista, mitä et mausta pilalle millään ärsyttävällä. Esimerkiksi askorbiinihappo (mehuissakin, jauhoissa ym) lisää verenvuotoa ja anemia alkaa siitä, jos ei raskaudesta.
 
ap.
Sisätautipuolen lääkäriltä saat varmasti ainakin periaatteessa sopivan lääkkeen. Tosin, kokemuksesta voin kertoa, että heidänkään määräämät lääkkeet eivät aina sovi. :/ Toivottavasti saat apua!
Ehkäpä teen niin, tämä mun lääkäri on ainakin tähän asti ollut suht tietäväisen oloinen :) Tuntee ruokavalioasioita yms.

Ja kiitos, toivon kyllä, että olo helpottaisi... Äskenkin sai käydä halaamassa pönttöä, kun närästys tekee olon niin HUONOKSI!
 
ap.
Ihan oikein, ei yhtään sellaista, missä on natriumlauryylisulfaattia, koska sehän aiheuttaa reikiä limakalvoille, myös suolistoon. Väitös aiheesta on hammaslääkärin tekemä, joten ei siitä suolilääkärit ole kuulleet, potilaan täytyy aina erikseen itse muistuttaa asiasta! Mut ethän käytä rautatabletteja missään muodossa? Ne närästää kamalasti. Floravital sopii oikein hyvin ja sekin täytyy ottaa ennen nukkumaan menoa siksi, ettei ruoka estä sen imeytymistä. Mitään muuta rautavalmistetta ei tarvitse, mutta luomulihaa paljon, sellaista, mitä et mausta pilalle millään ärsyttävällä. Esimerkiksi askorbiinihappo (mehuissakin, jauhoissa ym) lisää verenvuotoa ja anemia alkaa siitä, jos ei raskaudesta.
Rautalisää en varsinaisesti tarvitse, mutta sitä on ottamassani raskausvitamiinissa. Ne ei ole aiheuttaneet mitään erikoisia oloja. Hemoglobiinini on ollut aina korkea ja pari viikkoa sitten vkon 7 neuvolassakin se oli 148. Luomulihaa en käytä, se on valitettavasti liian kallista. Marinoimaton liha on toiminut ihan hyvin. Ruokavalioni on kyllä monelta osin todella tiukka ja monelta osin suosin kyllä luomua.

Tämä närästys on tullut nyt raskauden myötä, alkoi pahiten viime viikolla.
 
12v kokemuksella
Rautalisää en varsinaisesti tarvitse, mutta sitä on ottamassani raskausvitamiinissa. Ne ei ole aiheuttaneet mitään erikoisia oloja. Hemoglobiinini on ollut aina korkea ja pari viikkoa sitten vkon 7 neuvolassakin se oli 148.
Tämä närästys on tullut nyt raskauden myötä, alkoi pahiten viime viikolla.
No silloinhan on yksinkertaisinta jättää pois se raskausvitamiini. Kokeile edes;-)
 
12v kokemuksella
ai, mun maha ei siedä edes sitä titaanidioksidia, mikä on laivamaalia ja mitä todennäköisesti on useimmissa pillerimuotoisissa valmisteissa, eikä kyllä karrageeniakaan, jos on sitä. Se närästää varmuudella ja onhan sitä monissa sapuskoissakin.
 
Gaviscon? En ole vielä itse kokeillut käytännössä mutta ylävatsakipujen ja polttojen johdosta hain lekurilta apua, joka sanoi että tuota voi käyttää (reseptivapaa). Reseptillä saatavista lääkkeistä sanoi, että niitä ei mielellään raskausaikana, ainoastaan jos ei tosiaan ilman selviä. Tsekkaa vielä sitä ruokavaliota, itse olen saanut sillä jonkin verran närästystä rauhoittumaan, nyt ei ole mennyt moneen päivään Rennietä. t. raskaana ja koliittinen
 
12v: kokemuksella
niinpä! suolaksi Maldon, se sopii parhaiten. Hiilareita kannattaa laskea, et ei tule yli 100 vuorokaudessa. Kuidut joutaa pois kokonaan, kunhan vaan on tarpeeksi luonnollisia rasvoja. Nythän saa luomujuustojen lisäksi Juustoportilta luomuvoita ja kermaviiliä - mut niiden menekki on melkoinen, kun ihmiset ostaa jemmaan, kun ne säilyy pitkään. Luomulihaa ja luomukananmunia kun syö tarpeeki, ei voi tulla puutoksia. Vihanneksista en sano mitään
Googlaa: myrkkykaali
 

Yhteistyössä