Tietääkö kukaan hammastahnaa jossa ei ole sakariinia?

Onko teillä siis lNinatt ADHD taipumusta,vai miksi moinen?
Tuli sellainen olo kirjoituksestasi...
Tällöin on tietty hyvä olla tarkka,niin ruokavaliossa kuin muussakin.

Tiiätkö Amwayn hammastahnasta,onko siinä sakariinia/fluoria jne.NIin mainostavat että on puhdas luonnontuote....

Meillä käytetään apteekin Parodontaxia.On todella hyvää,noh ei maultaan mutta muutoin...

Mulla vähän menee ohi myös tuo ettei fluoria,eikös se vähän tahnan tarkoitus ole,että fluori vahvistaa kiillettä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
koulussa annetaan fluoritabletteja oppilaille ainakin ala-asteella muistaakseni estää myös ientulehduksia.
Olisikohan koulu- tai kuntakohtaista, täällä ei anneta. Meillä on kaivovesi niin fluoripitoista, ettei lisäfluoria käytetä, vesi on ollut jopa ruokakäytössä kiellossa aikoinaan jonkun aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Onko teillä siis lNinatt ADHD taipumusta,vai miksi moinen?
Tuli sellainen olo kirjoituksestasi...
Tällöin on tietty hyvä olla tarkka,niin ruokavaliossa kuin muussakin.

Tiiätkö Amwayn hammastahnasta,onko siinä sakariinia/fluoria jne.NIin mainostavat että on puhdas luonnontuote....

Meillä käytetään apteekin Parodontaxia.On todella hyvää,noh ei maultaan mutta muutoin...

Mulla vähän menee ohi myös tuo ettei fluoria,eikös se vähän tahnan tarkoitus ole,että fluori vahvistaa kiillettä?
Ei ole adhd-taipumusta, muuten vaa yritetään välttää kaikenlaisia lisäaineita. Perheissä jossa näin ei tehdä tuntuu olevan rauhattomampia lapsia, mutta tuo voi titenkin johtua muista seikoista. Nämä lapset saavat useammin sokeria, kofeiinia ja muutenkin epäterveellisempää ruokaa.

En tiedä Amwayn tuotteista mitään =/ Varsinkin jos tuotetta mainostetaan luonnontuotteena käyn usein aika tarkasti selosteet läpi.

Fluoria käytetään nykyään liikaa. Haittavaikutukset alkavat olla suurempia kuin hyödyt. Mieluummin käytän ksylitolia reikiä ehkäisemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
koulussa annetaan fluoritabletteja oppilaille ainakin ala-asteella muistaakseni estää myös ientulehduksia.
Olisikohan koulu- tai kuntakohtaista, täällä ei anneta. Meillä on kaivovesi niin fluoripitoista, ettei lisäfluoria käytetä, vesi on ollut jopa ruokakäytössä kiellossa aikoinaan jonkun aikaa.
Fluorisuositushan riippuu siitä oman paikkakunnan veden fluoripitoisuudesta. Jotkut haluavat välttää fluoria, koska se liiallisesti nieltynä on (ainakin heidän mielestään) haitallista ja vaikuttaa mm aivoihin. Mutta mä en tiedä, että mitkä ne haitalliset määrät olisivat. Ja hammastahnahan kuuluu sylkeä pois kuitenkin, eikä niellä, lapset tosin niin saattaa tehdä. Itse käytän fluorillista koska mun hampaat sitä tuntuu tarvitsevan. Käytin aikaisemmin joskus tuota Frantsilan hammastahnaa, siinä ei ole fluoria, eikä se oikein ollut mun hampaille hyvä.
 
AnniHelena
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
no jo on kumma ku ei kelpaa tälle porukalle enää mikään.kai pasjkapaperikin pitää kohta olla ilman paperia!!!!
No voi sen käyttöä ainakin vähentää oikeanlaisella ruokavaliolla :whistle: :kieh:
Reps, kops :LOL: ohjekirja: kuinka olen ekologinen ja paskon vähemmän.
 
NinaTT, en varmaan huomannut aiempaa vastaustasi, sori!

Pieninä määrinä fluori on hyödyllistä: hampaat tarvii fluoria hammaskiilteen takia. Espoon vedessä ei ole fluoria, joten meillä käytetään joko fluorihammastahnaa tai -tabletteja.
Tuskin kukaan käyttää fluoria yli 5mg/painokiloa kohden, jollon se voi olla jopa hengenvaarallista. Tuskinpa hammaslääkäritkään fluoria suosittelis, jos se olisi vaarallista terveydelle.

Välistä saa sellasen kuvan osasta tän palstan äideistä, et he ovat ylihysteerikkoja ja kasvattavat muksunsa pumpulissa. Eihän siinä mitään vikaa ole. Joskus vain heillä tuntuu olevan vain se putkinäkö eikä sitä ajatusmaailmaa osata laajentaa uusille näkökulmille.

En ole tässä nähnyt kunnollisia tuloksia mistäkään tehdyistä tutkimuksista.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Onko teillä siis lNinatt ADHD taipumusta,vai miksi moinen?
Tuli sellainen olo kirjoituksestasi...
Tällöin on tietty hyvä olla tarkka,niin ruokavaliossa kuin muussakin.

Tiiätkö Amwayn hammastahnasta,onko siinä sakariinia/fluoria jne.NIin mainostavat että on puhdas luonnontuote....

Meillä käytetään apteekin Parodontaxia.On todella hyvää,noh ei maultaan mutta muutoin...

Mulla vähän menee ohi myös tuo ettei fluoria,eikös se vähän tahnan tarkoitus ole,että fluori vahvistaa kiillettä?
Ei ole adhd-taipumusta, muuten vaa yritetään välttää kaikenlaisia lisäaineita. Perheissä jossa näin ei tehdä tuntuu olevan rauhattomampia lapsia, mutta tuo voi titenkin johtua muista seikoista. Nämä lapset saavat useammin sokeria, kofeiinia ja muutenkin epäterveellisempää ruokaa.

En tiedä Amwayn tuotteista mitään =/ Varsinkin jos tuotetta mainostetaan luonnontuotteena käyn usein aika tarkasti selosteet läpi.

Fluoria käytetään nykyään liikaa. Haittavaikutukset alkavat olla suurempia kuin hyödyt. Mieluummin käytän ksylitolia reikiä ehkäisemään.
pakko kommentoida mun lapset ei ole mitenkään yli-vilkkaita päinvastoin perusrauhalisia,kyllä luonteellakin on vaikutusta onko lapsi vilkas vai rauhalinen kaikkea ei voi pistää lisäaineiden tai ruokavalion piikkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
pakko kommentoida mun lapset ei ole mitenkään yli-vilkkaita päinvastoin perusrauhalisia,kyllä luonteellakin on vaikutusta onko lapsi vilkas vai rauhalinen kaikkea ei voi pistää lisäaineiden tai ruokavalion piikkiin.
Äläs nyt. Eihän se vika mitenkään voi olla luonteessa tai kasvatusympäristössä. Kyl se vika haetaan sitte kaikesta muusta kuin sieltä peilistä :p :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
pakko kommentoida mun lapset ei ole mitenkään yli-vilkkaita päinvastoin perusrauhalisia,kyllä luonteellakin on vaikutusta onko lapsi vilkas vai rauhalinen kaikkea ei voi pistää lisäaineiden tai ruokavalion piikkiin.
Ai oikeesti vai???? Onks sul jotain tutkimuksiiii??

:LOL:

Luuleeko ihmiset oikeasti, että mä kuvittelen voivani ihan kaikkeen vaikuttaa tai esim tässä tapauksessa natrium bentsoaatti on mun mielestä AINOA syyllinen lasten ylivilkkauteen?

Vältän lisäaineita monista eri syistä, eikä ole yhtäkään tiettyä "tutkimusta" tai "syytä" joka saa mut niitä välttämään. Tiedän, ettei me niitä tarvita, ja monella lisäaineella on haitallisia vaikutuksia. Tämä riittää mulle; pyrin näitten tietojen pohjalta kohtuuden rajoissa välttämään niitä kaikkia. Mulle kohtuus saattaa olla eri asia kun muille. Hammastahnan tilaaminen nettikaupasta ei mun mielestä ole mikään hirveän iso vaiva, joten mieluummin otan tahnan jossa ei ole sakariinia tai muita mahdollisesti vaarallisia lisäaineita. Hammastahnaa kuitenkin käytetään kaksi kertaa päivässä, joka päivä, lähes koko elämän läpi. Silloin haluan, että voin levollisin mielin pestä hampaani miettimättä mahdollisia haittavaikutuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
NinaTT, en varmaan huomannut aiempaa vastaustasi, sori!

Pieninä määrinä fluori on hyödyllistä: hampaat tarvii fluoria hammaskiilteen takia. Espoon vedessä ei ole fluoria, joten meillä käytetään joko fluorihammastahnaa tai -tabletteja.
Tuskin kukaan käyttää fluoria yli 5mg/painokiloa kohden, jollon se voi olla jopa hengenvaarallista. Tuskinpa hammaslääkäritkään fluoria suosittelis, jos se olisi vaarallista terveydelle.

Välistä saa sellasen kuvan osasta tän palstan äideistä, et he ovat ylihysteerikkoja ja kasvattavat muksunsa pumpulissa. Eihän siinä mitään vikaa ole. Joskus vain heillä tuntuu olevan vain se putkinäkö eikä sitä ajatusmaailmaa osata laajentaa uusille näkökulmille.

En ole tässä nähnyt kunnollisia tuloksia mistäkään tehdyistä tutkimuksista.
Harvinaisen asiallinen vastaus! Kiitän :heart:

Espoossa muuten on taloja joilla on omat kaivot joista tulee 7-15 kertaisesti enemmän fluoria kun pitäisi :eek: Me asutaan kerrostalossa joten tuskin kuulutaan tohon riskiryhmään =) Mutta siis asiaan: Eiköhän me jostakin saada fluoria (tutkiskelut vielä kesken, onneks tytöllä ei vielä ole hampaita...) jos ei muuta niin sitten pestään silloin tällöin fluoritahnalla mutta ei missään nimessä päivittäin.
 
Täti Monika
Osuin sattumalta tähän keskusteluun enkä voi olla kommentoimatta. Minulla on 3 lasta, kaikki ovat käyttäneet FLUORITONTA JA LISÄAINEETONTA hammastahnaa koko ikänsä ( 15- 25v). Ei reikiä - tai, noh, yhdellä ollut 2 ja toisella 1, kolmannella ei yhtään. Oma kalustoni on runsaasti paikattu, joten perintötekijöistä ei ole kyse.Fluori on jatkuvassa käytössä elimistöä kuormittava.Suosittelen fluorikuureja ja hyvää hammashygieniaa mieluummin kuin vahvoja fluorea, lisäaineita ja vaahtoavia ainesosia..Meillä on käytetty Weledaa.Niillä on oma geeli lapsille - lapset pitivät kovasti.
 
anestesia
Perintötekijät eivät vaikuta hampaiden reikiintymiseen. Tärkeää on huolellinen puhdistus ja happohyökkäysten katkaiseminen joko fluorilla tai ksylitolilla. Mutta tosiasia on, että lasten kehittyvät hampaat tarvitsevat fluoria kiilteen kehitykseen. Hyvä, että Täti Monika on huolehtinut lastensa hampaista esimerkillisesti, mutta hän onkin poikkeustapaus.

Voitte uskoa, että koko kirurgisen hoitotiimin kanssa haluaisimme repiä päät irti niiltä vanhemmilta, jotka pilaavat omilla idioottimaisilla vakaumuksillaan (ja nyt en puhu kenestäkään tietystä, vaan yleisesti) lastensa hampaat. Millaista mahtaa olla lapsen tulevaisuus, kun jo 3-vuotiaana joudutaan nukutuksessa poistamaan kaikki maitohampaat, koska niitä ei voi yksinkertaisesti säilyttää?

Toivottavasti NinaTT ja muut fluorittomat käytte kerran vuodessa hammaslääkärillä.
 
nikiton
Alkuperäinen kirjoittaja anestesia:
Millaista mahtaa olla lapsen tulevaisuus, kun jo 3-vuotiaana joudutaan nukutuksessa poistamaan kaikki maitohampaat, koska niitä ei voi yksinkertaisesti säilyttää?
Huh sentään :( tuleeko tämmöisiä tapauksia paljonkin vastaan? Mulle oli jo yllätys sinänsä kun kuulin hammashoitolassa että jopa alle 3-vuotiailla voi olla reikiä :eek: .
 
anestesia
Alkuperäinen kirjoittaja nikiton:
Alkuperäinen kirjoittaja anestesia:
Millaista mahtaa olla lapsen tulevaisuus, kun jo 3-vuotiaana joudutaan nukutuksessa poistamaan kaikki maitohampaat, koska niitä ei voi yksinkertaisesti säilyttää?
Huh sentään :( tuleeko tämmöisiä tapauksia paljonkin vastaan? Mulle oli jo yllätys sinänsä kun kuulin hammashoitolassa että jopa alle 3-vuotiailla voi olla reikiä :eek: .
Tällaisia tapauksia tulee yllättävän paljon. Itse olen mukana vain nukutusta vaativissa leikkauksissa, joten sitä en osaa sanoa, kuinka paljon poistetaan vain paria-kolmea hammasta karieksen takia. Hammaskirurgisessa hoidossa käy hyvin paljon pikkulapsia. Ja se on hälyttävää.

Itse työskentelen vain leikkaussalissa enkä ole tekemisissä vanhempien kanssa. Kunnioitan suuresti hammaskirurgien ja hoitajien ammatillista käytöstä näiden vanhempien kanssa. Itse olisin varmaan jo tongit kädessä poistamassa heidän hampaitaan...

 
Romppu
Alkuperäinen kirjoittaja anestesia:
Perintötekijät eivät vaikuta hampaiden reikiintymiseen. Tärkeää on huolellinen puhdistus ja happohyökkäysten katkaiseminen joko fluorilla tai ksylitolilla. Mutta tosiasia on, että lasten kehittyvät hampaat tarvitsevat fluoria kiilteen kehitykseen. Hyvä, että Täti Monika on huolehtinut lastensa hampaista esimerkillisesti, mutta hän onkin poikkeustapaus.

Voitte uskoa, että koko kirurgisen hoitotiimin kanssa haluaisimme repiä päät irti niiltä vanhemmilta, jotka pilaavat omilla idioottimaisilla vakaumuksillaan (ja nyt en puhu kenestäkään tietystä, vaan yleisesti) lastensa hampaat. Millaista mahtaa olla lapsen tulevaisuus, kun jo 3-vuotiaana joudutaan nukutuksessa poistamaan kaikki maitohampaat, koska niitä ei voi yksinkertaisesti säilyttää?

Toivottavasti NinaTT ja muut fluorittomat käytte kerran vuodessa hammaslääkärillä.
Anestesia: tarkoitatko että nimenomaa fluoriton hammastahna on pääsyyllinen kun 3-vuotiaan hampaat ovat kelvottomat?! Tuota en usko ihan heti, vaan väitän että sellaisen 3-vuotiaan hampaita , ja varmaan muitakin tarpeita, on laiminlyöty pahemman kerran. Fluorittomuus /fluorikuurit + hyvä suuhygienia eivät hampaita tuhoa vaan silloin ei hampaille ole edes näytetty hammastahnaa mutta sitäkin enemmän sokeripitoisia herkkuja. Huh!
 

Yhteistyössä