Työpaikkoja näyttäis olevan vapaana, mutta työnteko ei tunnu niin hirveesti työttömiä kiinnostavan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Montako pätevää työtöntä hitsaria tunnet? Se, errä on esimerkiksi opiskellut ammattikoulussa levyseppähitsaajaksi, ei vielä riitä vaan tarvitaan lisäoppia.
 
Ei sinänsä ihme, ettei ala kiinnosta, jos tiedossa on loppuelämäksi ura kuukauden mittaisissa pätkätöissä.
Sen sijaan tuohon nuorten työnvieroksumiaeen pitäisi kyllä keksiä joku ratkaisu. Kasvatamme ja olemme kasvattaneet jo jonkun aikaan liian hyvälle tottunutta ja helpolla päässyttä pullamössönuorisoa.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Ei sinänsä ihme,mettei ala kiinnosta, jos tiedossa on loppuelämäksi ura kuukauden mittaisissa pätkätöissä.
Sen sijaan tuohon nuorten työnvieroksumiaeen pitäisi kyllä keksiä joku ratkaisu. Kasvatamme ja olemme kasvattaneet jo jonkun aikaan liian hyvälle tottunutta ja helpolla päässyttä pullamössönuorisoa.
Juuh, parempi ottaa koko elämän pituinen ura sossuelättinä, kuin tehdä töitä.

Työt alkaa laittaa heti kun vastikkeettomat tulonsiirrot lopetetaan.
 
vierailija
Nuorten työllistymiseen pitäisi keksiä ratkaisu. Meillä on perheessä kaksi nuorta työtöntä. Ammattiin valmistuneelle löytyy ehkä työkokeilupaikka. Toinen on hakenut vaikka mitä töitä, mutta ei ole löytynyt. Kesällä oli onneksi töitä pari kuukautta. Töitä ei saa nykyisin kuin suhteilla. Kaupan kassaksikaan ei pääse muuten.
 
vierailija
Vaikka pienyrittäjät eivät itse ymmärtäisikään, kuinka pahasti sössivät imagonsa haukkumalla julkisesti omia työntekijöitään, niin toimittajalla pitäisi olla joku järki päässä ja olla julkaisematta kaikkea. Jos jo nyt on selkeä ero siinä, että iso toimija saa työntekijöitä mutta pieni ei, herää epäilys onko pienen toimijan työolosuhteissa jotain sellaista, mikä on yleisesti tiedossa ja minkä vuoksi yritykseen ei haluta hakeutua töihin. Ja ihan rehellisesti; jos voit itse valita pitkän työsopimuksen ja lyhyen työsopimuksen, kumman valitset? Ja jos voit valita työnantajan, joka suhtautuu työntekijöihinsä positiivisesti, tai työnantajan, joka suhtautuu työntekijöihinsä negatiivisesti, kumman valitset? Kaikki hitsarithan työllistyvät, mutta ensisijaisesti tuolle isolle toimijalle, joka ei koe että nuorissa olisi mitään vikaa - siis sellaista, mitä ei ohjauksella voitaisi oikaista.

Otetaanpa pari asiaa, jotka tuossa lainatussa artikkelissa pitää oikaista:
a) Yrittäjä valittaa, että oppilaitosten tuntimäärät ovat tippuneet. Eikö yrittäjälle ole selvää, että uusissa opetussuunnitelmissa sitä opetusvastuuta on siirretty nimenomaan harjoittelupaikkoihin? Siitä hyvästä näille harjoittelupaikoille maksetaan siitä, että ottavat harjoittelijoita. Luuliko yrittäjä, että saa ilmaisen työntekijän (tai hei, ei ilmaisen, vaan sellaisen josta vielä maksetaankin) joka on valmis ammattilainen, jolle ei tarvitse mitään opettaa, ja jonka työpanoksen voi kuitenkin myydä ulos täydellä hinnalla? Eikös se olisi vähän liian hyvää ollakseen totta?
b) Haastateltava valittaa, ettei työelämä ole se, jonne tullaan opettelemaan työelämän aakkosia. Eikö? Missäs niitä sitten opetellaan? Hän myös valittaa, ettei 18-vuotiasta miestä voi opettaa uusille tavoille. Että häthätää täysi-ikäinen nuori on pilalla, jos ei ole jo valmiiksi keski-ikäinen. Taitaa olla aika kullannut muistot omasta ikäpolvesta tuon ikäisenä. Nuoret on olleet silloinkin nuoria ja keskeneräisiä.

Kainuussa on vähän väkeä ja kaikki on sukulaisia keskenään. Yrittäjä haukkuu tuossa artikkelissa oman pienen yhteisönsä työntekijät ja näiden jälkikasvun. Varsinkin näillä nuorilla on isät ja äidit ja sukulaiset jotka melko herkällä korvalla kuuntelevat sitä, miten heistä puhutaan. Oli se, mitä sanottiin, totta tai ei, ei ole fiksua oman imagon kannalta moittia julkisesti niitä ihmisiä, joiden keskellä kuitenkin elää. Se ei saa yhtään ainoaa ihmistä hakeutumaan yritykseen töihin, vaan päin vastoi karttamaan sitä. En minäkään kannustaisi omaa nuortani tuollaiseen yritykseen, kun artikkelin vastavoimana oli myös tämä yksi yritys jolla ei ollut nuorista mitään pahaa sanottavaa.
 
vierailija
En kestä tätä maakuntien jollottamismentaliteettia. Eikö tuostakin olisi voinut tehdä vain jutun, että "Hitsareilla sadan prosentin työllisyys, alan vetovoimaa halutaan lisätä ja koulutukseen halutaan lisää resursseja". Mutta, ei pohjoisessa pitää kaikki nähdä epäkohtien kautta.
 
vierailija
Ei sinänsä ihme, ettei ala kiinnosta, jos tiedossa on loppuelämäksi ura kuukauden mittaisissa pätkätöissä.
Sen sijaan tuohon nuorten työnvieroksumiaeen pitäisi kyllä keksiä joku ratkaisu. Kasvatamme ja olemme kasvattaneet jo jonkun aikaan liian hyvälle tottunutta ja helpolla päässyttä pullamössönuorisoa.
Pullamössöiten on itse asiassa saanut kasvaa nykyiset keski-ikäiset... Mutta jostain syystä haluat aina nähdä nuorissa vähän enemmän omaa syytään kuin muissa.
 
vierailija
Tällä hetkellä nuoriso on järkevää tavalla, jota se ei ainakaan minun aikanani ollut. Ei polteta, ei juoda alkoholia, hankitaan koulutus joka työllistää, ei se josta haaveiltiin. Ennen oli niin paljon helpompaa olla nuori. Sai elää hetkessä. Ei ollut ulkonäkövaatimuksia samalla tavalla. Ei tarvinnut jo 16-kesäisenä miettiä tyydyttyneen rasvan vaaroja verisuonille, sai syödä ihan pullaa ja suklaatakin jos halutti. Ja ammatin sai valita sen mukaan mikä kiinnosti.
Nykynuoriso on nähnyt mitä lama teki omille vanhemmille, ja nyt he aloittelevat omaa työuraansa laman aikana. Ei näillä ole mitään turhia kuvitelmia siitä mitä elämällä on heille tarjota. Meidän ongelmahan on ensisijaisesti se, että meillä ei ole nuorile mitään tarjottavaa. Koulupaikat on tiukassa, työt sen jälkeen vielä tiukemmassa. Vaatii sellaista henkistä vahvuutta selvitä tässä nykymaailmassa, mitä monesta aikuisestakaan ei löytyisi, jos pitäisi aloittaa kaikki ns. alusta. Huolehditaan ensin nuorille mahdollisuus saada ote omasta elämästä, ja keskitytään sitten moittimaan näitä jotka vielä ovat harjoittelemassa sitä vastuullisuutta ja itsekuria. Heitä on pieni vähemmistö.
 
vierailija
Ja ihan rehellisesti; jos voit itse valita pitkän työsopimuksen ja lyhyen työsopimuksen, kumman valitset? Ja jos voit valita työnantajan, joka suhtautuu työntekijöihinsä positiivisesti, tai työnantajan, joka suhtautuu työntekijöihinsä negatiivisesti, kumman valitset?
Tämä on iso ongelma monissa pienissä yrityksissä. Työtekijöitä kohdellaan ala-arvoisesti, jopa törkeästi. Voidaan suoraan päin naamaa sanoa työntekijälle, että ole paskahousu. Sen jälkeen yrittäjä sitten ihmettelee, miksi työntekijä lähtee toiseen firmaan töihin. Työpaikan maine on kiirinyt varmasti alan työntekijöiden keskuudessa, joten tunkua ei tulevaisuudessakaan tule olemaan siihen firmaan.

Toinen ongelma pienissä perheyrityksissä on nepotismi. Siellä on töissä vävypoikaa, tyttäriä ja serkun lapsia. Näitä tietenkin suositaan. On isot palkat ja muita etuja, joita sukuun kuulumattomat työntekijät eivät saa ja siitä huolimatta nämä sukulaiset tekevät vähemmän töitä kuin muut.

Kannattaisi yrittäjien ensin katsoa peiliin ennen kuin alkaa tuollaisia avautumisia tekemään. Työntekijöitä pitää kohdella asiallisesti ja tasapuolisesti, työturvallisuudesta on huolehdittava, joustojen suunta pitää olla molemminpuolista ja työstä pitää maksaa sellaista palkkaa, että sillä pystyy elämään.
 
Pullamössöiten on itse asiassa saanut kasvaa nykyiset keski-ikäiset... Mutta jostain syystä haluat aina nähdä nuorissa vähän enemmän omaa syytään kuin muissa.
Kyllä nykyisillä keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla on keskimäärin huomattavasti parempi työmoraali kuin nuorilla.
Ja olet nyt ilmeisesti kovin tarkkaa kirjaa pitänyt viesteistäni, joten kerro ihmeessä, milloin aina muka olen etsinyt vikaa nuorissa.

Ja tässäkin asiassa, lähinnä syyllistäisin niitä keski-ikäisiä, jotka ovat kasvattaneet löperösti lapsensa. Eihän se niiden lasten vika ole.
 
vierailija
No itse en huoli muita kuin oman alan hommia.
En todellakaan käyny yliopistoa sen vuoksi että pääsen kaupan kassalle. Onneksi olen noihin hommiin ylikoulutettu eikä niitä minulle edes ehoteta.
 
vierailija
Olisko joissakin hommissa se kohtaanto-ongelma sitä, ettei hakija tunne alan sanastoa ollenkaan? Mikä on kurottaja? Monta hommaa löytyy:
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/9052827_fi.htm

Missä sellaisen kuljettajaksi kouluttaudutaan?
Jos hakemuksessa vaaditaan kokemusta kurottajan käytöstä, niin tuskin paikan saaminen on mahdollista, jos ei edes tiedä, mikä on kurottaja. Luulen, ettei työnantaja halua palvelukseen sellaista, joka on käyttänyt kurottajaa mutta ei tiedä mikä se on.
 
vierailija
Jossain on pahasti vikaa kun suomalaisen työttömän kannattaa ennemmin maata sängyssä, kuin mennä töihin. Nyt joudutaan värväämään ulkomaista työvomaa esim. rakennuksille, puu ja metallialan yrityksiin ym. kun pullamössö työtön nyt ei vain satu haluta liata käsiä. Onneksi monet politiikot kirjoituksista päätellen ovat huomanneet tämän vakavan epäkohdan ja ovat toivottavasti puuttumassa siihen.
 
vierailija
Oliskohan yhtään tekemistä sillä että paikka on ihan väärässä paikassa??? Ei vaan tunnu menevän jakeluun että nuoret haluaa muuttaa helsingin seudulle tai ulkomaille. Kannattaisko siirtää se liike sinne minne ihmiset menee??
 
vierailija
No itse en huoli muita kuin oman alan hommia.
En todellakaan käyny yliopistoa sen vuoksi että pääsen kaupan kassalle. Onneksi olen noihin hommiin ylikoulutettu eikä niitä minulle edes ehoteta.
Sulla varmaan on ylikoulutettuna käsitys siitä, mitä tällaisen "kurottajan" toimeen taritaan tai missä niitä koulutetaan? Jos sut vaikka palkattaisiin ens vuonna työministeriksi?
http://helaakoski.com/fi/uutinen/e-helaakoski-oylle-uusi-500tn-ajoneuvonosturi-liebherr-ltm-1500-81
Vai mitä siellä yliopistossa opetetaan? Missä sellaisia asioita opitaan noin yleensä?
 
Lähihoitaja vanhustyössä
Jos hakemuksessa vaaditaan kokemusta kurottajan käytöstä, niin tuskin paikan saaminen on mahdollista, jos ei edes tiedä, mikä on kurottaja. Luulen, ettei työnantaja halua palvelukseen sellaista, joka on käyttänyt kurottajaa mutta ei tiedä mikä se on.
Mä tiedän mikä on kurottaja, mutta tuskin muakaan huolittaisiin töihin koska en ole ikinä käyttänyt kurottajaa. :whistle: Väistelin niitä ollessani kesätöissä siivoojana sellutehtaalla. Toki tiesin jo ennen sitä mikä se on koska isäni oli töissä samaisella tehtaalla.

Mutta joo aina soitetaan suuta, että töitä on, mutta samalla unohdetaan ettei kaikilla ole näihin paikkoihin sopivaa koulutusta. Ja vaikka on koulutus, mutta työkokemus olematonta, niin heikolta näyttää joidenkin töiden saaminen. Toisaalta on vaikea saada sitä työkokemusta jos ei ole töitä.

Lisäksi on sellainen seikka, että vaikka töitä on jossakin muualla niin toisella seudulla samalla alalla ei ole töitä. Täällä on jopa lähihoitajia työttömänä. Itse hain erästä vakipaikkaa ja haku oli ihan käynnissä kunnes tuli ilmoitus, että hakuprosessi keskeytetään vedoten taloussyihin. Hoitajia kyllä tarvittaisiin, mutta niitä ei haluta palkata kun mielummin säästetään. Revitään sitten töissä olevien hoitajien selkänahasta ja hoidettavat kärsii kun on kamala kiire.
 
vierailija
Jossain on pahasti vikaa kun suomalaisen työttömän kannattaa ennemmin maata sängyssä, kuin mennä töihin. Nyt joudutaan värväämään ulkomaista työvomaa esim. rakennuksille, puu ja metallialan yrityksiin ym. kun pullamössö työtön nyt ei vain satu haluta liata käsiä. Onneksi monet politiikot kirjoituksista päätellen ovat huomanneet tämän vakavan epäkohdan ja ovat toivottavasti puuttumassa siihen.
Rakennusmiehiä ainakin on työttömänä. Samaa mäkin oon ihmetellyt kun työ ei kelpaa.
 
vierailija
Jossain on pahasti vikaa kun suomalaisen työttömän kannattaa ennemmin maata sängyssä, kuin mennä töihin. Nyt joudutaan värväämään ulkomaista työvomaa esim. rakennuksille, puu ja metallialan yrityksiin ym. kun pullamössö työtön nyt ei vain satu haluta liata käsiä. Onneksi monet politiikot kirjoituksista päätellen ovat huomanneet tämän vakavan epäkohdan ja ovat toivottavasti puuttumassa siihen.
Hulluhan seon joka töihin menee, kun kotona olostakin maksetaan.
 

Yhteistyössä