Mitä välipalaa tänään syötäisiin?

Teksti

Ihan ensimmäisenä kysymys, mitä välipalaa teillä yleensä syödään? Minusta tuntuu, että meillä pyörii aina vain ne samat välipalat vuodesta toiseen ja ne on käyneet niin helpoksikin, ettei oikein ole tullut edes etsittyä mitä muuta voisin välipalapöytään laittaa.

Kun koululaiset tulevat koulusta, ovat he usein jo tosi nälkäisiä. Koulun jälkeen matka kotiin bussilla kuitenkin kestää sen melki puoli tuntia ja siinä ajassa se nälkä on kerennyt yltyä oikein kunnolla, mikäli ei ole sitten sen verran pitkä koulupäivä, että välipala on syöty koulussa. Sen jälkeen kotio tullessa huudellaankin jo ruuan perään.

Mitä välipalaa meillä syödään?

Meillä on usein tarjolla erilaisia hedelmiä, kuten banaania, päärynää, omenaa, nektariineja, luumuja, viinirypäleitä, kiiviä, vesimelonia, ananasta, mandariineja ja appelsiineja. Kauden mukaan aina ostetaan ja vaihdellaan hedelmiä. Usein pilkon eri hedelmiä valmiiksi lautaselle, josta kaikki saavat ottaa sitä mitä haluaa tai laitan jokaiselle oman hedelmäsekoituksen kulhoon.

Joskus herkutellaan ja valmisetaan välipalaksi jokin marjainen rahka. Suosikkina on laittaa rahkaan sekä mansikkaa että mustikkaa. Joskus saatetaan paistaa vohveleita tai lättyjä, mutta näitä meillä on harvemmin. Myös muroja, mysliä, viiliä ja jugurttia on välillä tarjolla.

Välillä meillä on ihan vain leipää, johon päälle leikkeleitä, juustoa, kurkkua, tomaattia, paprikaa ja joskus salaattia. Silloin tällöin paistan kaupan pakastealtaasta ostettuja  cocktailpiirakoita, jotka meillä uppoaa todella hyvin.

Nyt tämän hetken suosikkina tuntuu olevan porkkanat. Kuorin ison pussillisen porkkanoita ja laitan lautaselle, siitä ne häviää hetkessä parempiin suihin. Meillä lapset ei oikein tykkää porkkanasta pehmeänä, mutta tässä muodossa se uppoaa vähän liiankin hyvin.

Pienin saa joskus kaupasta ostettuja smoothieita, joista hän tykkää todella paljon ja kyllä meillä niitä isommatkin välillä ottaa ja hyvin uppoaa heillekin. Täytyy sanoa, etten ole itse niitä juuri tehnyt, eli jos sinulla on suositella joku teillä hyvin uppoava smoothie, niin kerro ihmeessä ohje tuonne kommentteihin.

Tänään meillä syödään välipalaksi hedelmiä. Banaania, kiiviä, päärynää sekä luumuja.

Sellaista välipalaa meillä yleensä syödään. Mikä välipala teillä uppoaa parhaiten?

Kommentit

16 kommenttia
Terhi

Marjakiisselit on kyllä hyviä. 🙂
Hei mahtavaa, että olet tehnyt oikein listan. Pitäis itsekin, niin vois helpottaa paljonkin. 🙂

Avatar

Meillä syödään smoothieta välillä iltapalaksi leivän kanssa. Lapset tykkäävät siitä todella paljon. Mun resepti kahdelle lapselle on
– 2-3 dl marjoja, useimmiten mansikoita tai viinimarjoja
– yksi banaani makeutta tuomaan
– 1-2 dl jugurttia, yleensä maustamatonta, mutta myös maustettu käy
– 0,25 dl kaurahiutaleita ruokaisuutta tuomaan
– loraus hunajaa, jos on liian kirpeää
Määrät ovat arvioita, kun en itse koskaan mittaa. Laitan vain kaikki aineet kulhoon ja sauvasekoittimella tasaiseksi.

Terhi

Kiitos paljon ohjeesta, testaamme ilman muuta. 🙂
Ihanaa viikkoa sinne.♥

Avatar

Minä oon tykänny lapsuudesta asti simppelistä mansikka- tai mustikkasmoothiesta: banaania, mansikkaa tai mustikkaa, vanilijajogurttia. Tai jos haluaa kirpeämpää niin jogurtin voi korvata esim. appelsiini- tai marjamehulla (niin että se smoothie notkistuu). Sillon laitan vanilijajogurttia vielä koristeeksi smoothien päälle just ennen tarjoilua.

Terhi

Kiitos paljon vinkistä, menee testiin. 🙂
Iloista viikkoa sinne.♥

Avatar

Meillä on välipalalla sinun mainitsemasi valikoima, mutta tarkemmin ajateltuna mukana on tahattomasti AINA ”kolmensuora” ; jotain tuoretta/jotain viljaa/ja jotain maitopohjaista. Hassua. 😁
Meillä on niin nälkäistä väkeä siihen aikaan, ettei pelkkä hedelmä auttaisi, siksi siis näin. Listasi asioiden lisäksi (musta tuntuu, että me ehkä tyhjennetään hevi-osasto aina tehokkaasti) , meillä voi olla esim leivän sijasta pinaattipannukakkua (katso yhteishyvän ohje) porkkanaraasteen ja raejuuston kanssa, porkkanalettuja jollakin lisäkkeellä, tai vaikka banaanilettuja hedelmillä ja kasvistikuilla. Kaikenkattava smoothie/-kulho toimii myös. Smoothieta varten pakastimeen keräilen koko kesän mm mansikoita, mustikoita, herukoita itse poimien. Välillä smoothie on vain marjainen, mutta useimmiten kuitenkin pohjana rasvaton ja laktoositon maustamaton jogurtti. Siihen lisään useimmiten banaania/mansikoita/punaherukoita/kauraleseitä yms tai sitten ananasta/appelsiinia/mangoa/persikkaa/banaania/kookosta. Loraus hunajaakin sinne välillä menee. Smoothiekulhoon puolestaan hupenee päälle vielä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, välillä mysliä, ehkä kuivattua vadelmaa. Meillä erilaiset näkkileivät ja ruisleivät ovat jostain syystä ihan hitti, samoin kuin tosiaan tuoreet hedelmät/kasvistikut. Kiisseleitä teen myös todella paljon (marjat, appelsiini, omena..ja herkkuna välillä tumma suklaa) , samoin kuin erilaisia vispipuuroja. itse tehden on helppo käyttää mahdollisimman vähän sokeria ja saa kerralla ison satsin. Olen kokeillut tehdä itse myös mukaan otettavina myslipatukoita, suolaisia muffineita jne. 🙂

Terhi

Hei mahtavaa, kiitos tuhannesti näistä vinkeistä, saatiin paljon uusia juttuja meidän välipaloihin.
Ihanaa viikkoa sinne.♥

Avatar

Välipaloista en tiedä, mutta me teemme joka aamu smoothien tehosekoittimella vähän sisältöä vaihdellen ja sitä syövät niin vanhemmat kuin taaperokin. Taaperolle meillä on sellaisia itse täytettäviä smoothie-pusseja, sillä hän syö niistä enemmän kuin syötettynä (saati jos söisi itse lusikalla). Perus smoothie on meillä reilulle kolmelle hengelle esim. tällainen: 2 omenaa, 1 päärynä, 2 banaania, 1 mango, kouralliset kahta eri marjaa (esim. mustikoita ja mansikoita), kourallinen pähkinää (esim. cashew), jotain nestettä (esim. kauramaitoa tai appelsiinimehua). Ennen laitoin myös jotain siemeniä, mutta nyt ei pikku taaperon (1 v 3 kk) takia viitsi. Kulhoon voi sitten vielä lisätä pari lusikallista rahkaa tai jugurttia ja hyvin pitää nälkää ja maistuu kaikille 🙂

Terhi

Hei kiitos paljon smoothie vinkistä. 🙂 Pitää testata tätä. 🙂
Ihanaa viikkoa sinne.♥

Avatar

Meillä oikeestaan samat välipalat muuten, mutta smoothieita ei syödä sillä en niistä ite niin välitä :). Mutta just jos völipalana on porkkanaa tai hedelmiä niin yleensä niiden kaa myös pähkinöitä, joista cashewsit poikien suosikit. Lisäksi kova juttu on mannapuuro, omatekemä suklaavanukas (tai oikeestaan kaakao-vanukas), banaanipannukakku ja omatekemä mysli (sis kaurahiutaleita, pähkinöitä, siemeniä ja kuivattuja hedelmiä ja marjoja, öljyä hunajaa)… Tuliko yhtään hyvää vinkkiä omaan arkeen? 🙂

Terhi

Hei pähkinät ja banaanipannukakut vois upota meillä hyvin. 🙂
Ja tuo omatekemä mysli, kiitos vinkeistä.♥

Avatar

Itse teen smoothien aina vähän siitä mitä sattuu kaapista löytymään. Välillä se on ihan vesipohjainen ja välillä siinä on jogurttia, mitä nyt sattuu huvittamaan.

En itse edes osaa kertoa sen tarkemmin mitään ohjetta niille. Banaanilla saa ruokaisamman, marjoja käytön paljon ja välillä taas pelkkiä hedelmiä. Välillä tosiaan jogurttia, mutta läheskään aina en.
Tern smoothien usein jo illalla valmiiksi aamupalaksi, koska se on sitten aamulla nopea juoda tai ottaa töihin mukaan.

Hyvä välipala olisi esimerkiksi pala leipää ja lasillinen smoothieta.

Terhi

Tuo olisi kyllä kätevä, kun tekisi illasta valmiiksi aamua varten jonkinlaiset smoothien. 🙂

Avatar

Aikalailla samanlaista meilläkin syödään välipalaksi ☺
Puolukkapuuro on näin syksyisin suosikki. Ja rahka eri marjoilla. Tykkään myös leipoa, niin välillä on itseleivottua herkkuakin.

Cracottea ja voileipiä myös eri päällysteillä..

Terhi

Vispipuuroa pitäisikin tehdä, meillä ainakin osa lapsista siitä tykkää. 🙂

Avatar

Itsetehty marjakiisseli. Nyt kokeilin aurinkokiisseliä, johon saisi banaania tai appelsiiniä tms.

Itse jahkailin viime vuonna pitkään välipalojen kanssa, kun tuntui samojen olevan koko ajan tarjolla. Nyt panostin asiaan oikein olan takaa ja koitin tehdä jonkinlaista listaa mitä minäkin päivänä voisi olla tarjolla.
MA: Erilaisia leipiä: ”tavalliset”, kolmio, bagelit.
TI: Kiisseli, hedelmäsallaatti, suklaapuuro
KE: täytetty patonki, rieskarulla, ciapatta, pitaleipä
TO: rahka, suolainen muffini, karjalanpiirakka, pannukakku
PE: lihapiirakka, lämmitetty leipä, hampurilainen

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä