Voiko terveyteen panostamalla välttää migreenin?

Kärsin migreenistä, siis ihan kamalasta sellaisesta. Ensin tulee välkkyvä silmä, sitten lähtee näkö ja lopulta kipu sumentaa järjen. Osan migreeneistä pystyy ennustamaan, mutta osa tulee aivan yllättäen. Voiko migreenin tuloon vaikuttaa itse?

Mikä laukaisee migreenin?

Sitä sanotaan, että migreenin laukaisee joku asia. Olen tässä samaa mieltä. Itselläni pahimmat laukaisevat tekijät on esimerkiksi voimakkaat tietynlaiset hajusteet. En pysty käyttämään kotona vahvoja hajusteita. Haju onkin yksi yleisimpiä migreenin aiheuttajia. Hajun lisäksi välkkyvät valot tekee itselleni tuskaa. Ilta-auringossa bussissa istuminen ja säteiden välkähtely puiden välitse laukaisee lähes aina migreenin. Joskus siihen riittää lepattava kynttilä tai kännykän näyttöön taittava valo. Joillain migreenin voi aiheuttaa myös ruoka.

Syitä migreeniin on monia

Ympäristö vaikuttaa myös paljon. Tupakansavu, bensan katku tai valtava stressi saa kropan taipumaan tuskasta. Stressi on itselleni iso syy migreeniin tai ainakin huomaan kärsiväni siitä useammin stressaantuneena. Muita syitä voi olla niskajumit, matala verensokeri tai joku ihan oudon kuuloinen valtava ärsyke ja kohtaus on päällä. Hormonitoiminta voi joillain aiheuttaa migreeniä ja itsehän olin niin onnekas, että aina raskauden aikana migreeni paheni kymmenkertaiseksi.

Migreenikohtaus värisee ja vie näön

Kohtaus etenee aina samalla tavalla. Ensin toiseen silmään tulee värisevä laikku, joka häiritsee näkökenttää. Tässä vaiheessa on tärkeää ottaa särkylääkekombo heti. Sillä on väliä meneekö lääkkeiden ottamiseen alle vai yli minuutti ja olen monesti nopeudella katkaissut kohtauksen. Värinä laajenee ja alkaa peittämään hiljalleen koko näkökenttää. Lopulta se peittää koko toisen silmän niin, että näen vain suppeasti toisella. Kaikki on yhtä välkkyvää kirkasta valoa silmissä. Yleensä olo on epätodellinen ja sekava. Välkkyminen loppuu usein vartissa ja tämän aikana on tärkeää täsmähoitaa kohtausta. Näistä kaikista hoitokeinoista riippuu alkaako 30 minuutin päästä valtava särky vai selvittiinkö säikähdyksellä.

Voiko kohtauksia vähentää?

Mietin usein, että miten saada tämä riesa pois elämästä? Voiko migreeniin vaikuttaa elintavoilla? Onko joku huomannut, että tiettyjen asioiden välttäminen, kunnon parantuminen tai vastaava voisi auttaa migreenin vähentymisessä? Olen väsynyt kolmen lapsen äitinä siihen, että kohtauksia tulee melko usein enkä voi niiden alkamiseen aina vaikuttaa. Imetyksen takia kohtauslääkkeet on poissa käytöstä. Laittakaahan teidän kokemuksia vaikuttaako omaan terveyteen panostaminen jollain tietyllä tapaa migreenin vähenemiseen!

Kommentit

4 kommenttia
Anette - Operaatio Äiti.

Oho! Mikähän siinä banskussa on ollut?

Avatar

Näähän on toki yksilöllisiä juttuja mutta kerronpa silti: ystävälläni vähenivät kohtaukset huimasti kun hän lakkasi syömästä banaaneja! En muista mistä hän tän vinkin alunperin kuuli, mutta hällä oli apua siitä.

Avatar

Kiitos kirjoituksestasi!
Migreeni on kyllä rasittava kaveri. Minulla se alkoi vasta aikuisiällä. Meillä on neljä lasta, ja kolmen nuorimman alkuraskaudet olen kärsinyt ihan h i r v e i s t ä migreeneistä.
Nykyisin kohtauksia tulee onneksi vain satunnaisesti (5-6 kertaa vuodessa). Olen huomannut, että säännöllisillä elämäntavoilla on suuri merkitys kohtausten estämisessä. Uni on minulle äärettömän tärkeä; jos valvon liian myöhään, seurauksena on taatusti särky. Samoin juominen on tärkeää: nestevajaus aiheuttaa kipukohtauksen.
Matkustaminen (lentokone, juna) jostakin syystä aktivoi särkyä. Ehkä istuma-asento on huono, ehkä jännitän, ehkä raahaan liian painavia kantamuksia.
Kohtaus alkaa väsymyksellä ja näkökenttäpuutoksella, sitten ilmaantuu sahalaita välkkymään. Jos siinä vaiheessa otan lääkkeen, kipu ei välttämättä ehdi kamalaksi, vaan jää tylpäksi turraksi oloksi kehoon.

Anette - Operaatio Äiti.

Joo olen kyllä huomannut, että tuo unen määrä vaikuttaa paljon! Uni on lasten kanssa niin kovin sekavaa, että siitä varmaan johtuu 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä