operaatio äiti - Banneri

HSL saattaa luopua siitä, että rattaiden kanssa saisi matkustaa ilmaiseksi. Tämä on ollut valtavan iso etu pääkaupunkiseudulla ja uutinen vavisuttaa keskustelupalstoja.

Miksi käytäntö on otettu käyttöön?

Olen ymmärtänyt, että kyse on ollut turvallisuudesta. Vanhempi tulee sisään keskiovista ja tyrkkää rattaat sisään. Sitten hän jättää nukkuvan lapsen yksin keskiosaan ja raivaa vastaantulevien ihmisten keskeltä tilaa päästäkseen eteen maksamaan. Tämä on niin kaukana käytännöllisyydestä, koska kuski ei voi lähteä liikkeelle ennen äidin maksua ja paluuta takaisin, ettei rattaat keikkaa lähdöstä. Tämä tarkoittaa melkoista hidastetta bussimatkoille.

Tavoitteena toimivampi kaupunki

Ihmisiä kannustetaan käyttämään julkisia oman auton sijaan. HSL kampanjoi jatkuvasti sen eteen, että ihmiset jättäisivät kadut tukkivat yksityisautot kotiin ja hyppäsivät iloisina julkisiin kulkuneuvoihin. Rakastan tätä ajatusta todella, koska onhan se ehdottomasti ekologisempaa, että liikutaan niillä julkisilla. Ihmisiä tuntuu olevan jo tälläkin hetkellä vaikea saada kannustettua julkisiin. Uskon, että alennusten ja etujen poistaminen pudottaa entisestään julkisten käyttäjiä pois.

Muista maista mallia

Miksi muista maista ei oteta mallia? Joissain kaupungeissa koko julkinen liikenne saattaa olla ilmainen ja laskettu verorahoista. Toimiva julkinen liikenne takaa toimivamman liikenteen, ekologisuuden sekä helpottaa turistien liikkumista. Ihan lukemattomat kerrat olen saanut auttaa turisteja sekavien lippumaksujen kanssa ja nähnyt jopa tilanteen, jossa lipuntarkastajat kovistelevat turistia väärästä lipusta ja turisti on päästään ihan pyörällään.

Varallisuus-vähemmistöjen etuuksia viedään pois

Vanhemmat ovat keskimäärin varallisuudessa sitä samaa vähemmistöä kuin opiskelijat sekä eläkeläisetkin. Näitä etuuksia ei suunnitella poistettavan vain rattailla matkustavilta, vaan myös niiltä opiskelijoilta ja eläkeläisiltä. Suomi on mielestäni toimiva maa, koska siellä otetaan huomioon ihmisiä varallisuuden mukaan. Miksi kaikista eduista pitäisi luopua?

Toivoisin ennemmin, että etujen väärinkäyttö loppuisi. Lopetettaisiin esimerkiksi se, että matkustetaan tyhjillä vaunuilla ilmaisen matkan toivossa. Ymmärrän, että HSL on koronan takia tukalassa tilanteessa, mutta voisiko olla jotain muita vaihtoehtoja? Meidän perheelle tulee selkeästi halvemmaksi siirtyä autoiluun, jos kaikki edut karsitaan pois.

Mitä mieltä sinä olet aiheesta?

HSL

LÄHDE:

HSL saattaa luopua lasten­vaunujen kanssa matkustavien ilmaisista matkoista

SEURAA MYÖS INSTAGRAM @operaatioaiti

Kommentit (18)

Missä parkkeeraatte Vattuniemessä tai Lauttasaaressa ilmaiseksi?
Itselläni on asukasparkkilippu mutta kun tulee vieraita viikonlopuksi niin ilmaispaikka olis tarpeen.

Alle 7-vuotiaat kulkevat ilmaiseksi, ja miehelläsi on oikeus opiskelijalippuun. Pojallanne lienee joku kausilippu.

Esim. HUS:n parkit ovat 2-4 e/ tunti. Autosta maksetaan joka vuosi verot, vakuutukset, ja pelkästään bensa Lauttasaari keskusta edestakaisin on yli 5 e nykyisillä bensan hinnoilla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ajatko-autollasi-tyypilliset-15-000-kilometria-vuodessa-kuukausikulusi-voivat-olla-522-euroa-tai-292-euroa-tasta-se-riippuu/8a8bee9e-3690-442a-a0a1-db5f6c4e3def

Ja silloin, kun joudutaan muistakin syistä omistamaan auto (mökkimatkailu ympäri vuoden) ja joudutaan anyway verot ja vakuutukset maksamaan…

On vertailukelpoinen lippuhintaan oikeastaan vain bensakulut ja parkkimaksut. (Joita ei meillä ole.)

JOS alennukset poistuu: kaikki 240e lippuhintoja tulisi kaikkien verojen päälle eli 48e+90e autosta + 240e lipuista + bensat vaikka sen 80e (pakollinen ajo julkisten päälle) = 458e.

Jolloin on helpompaa siirtyä autoiluun:

48e+90e + pojan lippu 48e (pääsee isälleen) + miehen koulupaikan parkki 50e + bensat esim. 150e = 346e (säästöä edelliseen 100e!)

Nyt lippuetujen kanssa maksetaan :

48e+90e auto + pojan lippu ~48e + opiskelija 53e ja bensat 80e = 319e. (itse pääsen tyttöjen kaa julkisiin 0e)

(Ei käytetä rengashotellia, renkaat voi vaihtaa itse, katsastus 1,83e/kk , koska sen voi saada 44e ja katsastus joka toinen vuosi) huollot erikseen, mutta niitä vaikea ennustaa! Noin ehkä 100e vuodessa meillä mennyt eli noin 8,5e /kk) (Ikinä en ole kuussa yli 150e dieseliä maksanut pelkällä kaupunkiajolla kuussa!)

Laskin juuri tuonne ylös kulut, JOS alennukset poistetaan:

Alennuksien poistuessa, jos liput ostettais julkisille olisi kulu 240e / kuukaudessa. (Kausiliput) . Tarkistin nämä laskureista.

Veroja menee autoon 48e kuussa, vakuutus alle 90e kuussa ja löpö on ilman mökilleajoa sellaiset 50e kuussa. Toki enemmällä kaupunkiajolla menisi se löpö melkein samaan kuin bussilippu kuussa.

Helsingissä on paljon ilmaisia parkkeja, niitä voi hyödyntää ja kävellä hippasen enemmän 🙂

Kyllä mä tavallaan ymmärrän sen että metro/juna/ratikkamatkoista voì hyvin vaunujen kanssa liikkuvakin maksaa, kun ei lippua tarvitse kuskille näyttää. Toki osuu säästötoimi ikävästi jo valmiiksi pienituloisiin kuten sanoitkin. Mutta busseissa kyllä niin hankalaa, en ite ainakaan hetkeksikään jätä vaunuja vahtimatta! Ovat nimittäin joskus kaatuneet ja vaunukopassa ollut vauva liukui kaatuneista vaunuista bussin lattialle. Onnelsi selvittiin säikähdyksellä. Muutenkin epäkäytännöllistä ja hidasta, jos keksivät tähän jonkun ratkaisun (mikä muutenkin oli se alkuperäinen syy ilmaismatkoihin kuten sanoitkin) niin maksan kyllä matkani ja käytän julkisia entiseen tapaan 🙂

Joo samoja ajatuksia 🙂

Yhdeksi syyksi esität kulkemista oman auton sijaan. Jos perheellä on varaa omaan autoon miksi tarvitsisivat ilmaislippuja? Helsingissä auto on vain harvoilla.

Auton pitäminen on yllättävän halpaa siinä vaiheessa, kun se on maksettu kokonaan omaksi eikä ole mitään lainoja. Se, että auto on ostettu ennen opiskeluja ja lasten tuloa ei tarkoita, etteikö nyt olisi tiukkaa taloudessa 🙂

Ja itse otin kantaa yleisesti rahalliseen vähemmistöön – en meidän perheen tilanteeseen.

Meille on halvempaa kulkea autolla kuin maksaa koko perheelle tässä taloudessa ne matkaliput.

Lapset maksavat HSL:n kertalipun vasta 7 vuotta täytettyään.
Silloinkin yksi lippu maksaa 1,7 euroa.
Ei siihen hintaan Helsingissä laita edes autoa parkkiin.

Oikeastaan kyllä, kun ilmaisia paikkoja on joka paikassa ja Hki autoilevana ne paikat tietää 🙂

Tuli mieleen, onko tähän hintaan laskettu myös auton vakuutusmaksu ja ajoneuvovero? 🙂 Muitakin kuluja tulee kuten pysäköinti, huollot, katsastukset jne.

Ja silloin, kun joudutaan muistakin syistä omistamaan auto (mökkimatkailu ympäri vuoden) ja joudutaan anyway verot ja vakuutukset maksamaan…

On vertailukelpoinen lippuhintaan oikeastaan vain bensakulut ja parkkimaksut. (Joita ei meillä ole.)

JOS alennukset poistuu: kaikki 240e lippuhintoja tulisi kaikkien verojen päälle eli 48e+90e autosta + 240e lipuista + bensat vaikka sen 80e = 458e.

Jolloin on helpompaa siirtyä autoiluun:

48e+90e+ pojan lippu 48e + koulupaikan parkki 50e + bensat esim. 150e = 346e (säästöä edelliseen 100e!)

Nyt lippuetujen kanssa maksetaan :

48e+90e auto + pojan lippu ~48e + opiskelija 53e ja bensat 80e = 319e.

(Ei käytetä rengashotellia, renkaat voi vaihtaa itse, katsastus 1,83e/kk , koska sen voi saada 44e ja katsastus joka toinen vuosi) huollot erikseen, mutta niitä vaikea ennustaa! Noin ehkä 100e vuodessa meillä mennyt eli noin 8,5e /kk)

Alennuksien poistuessa, jos liput ostettais julkisille olisi kulu 240e / kuukaudessa. (Kausiliput) .

Veroja menee autoon 48e kuussa, vakuutus alle 90e kuussa ja löpö on ilman mökilleajoa sellaiset 50e kuussa. Toki enemmällä kaupunkiajolla menisi se löpö melkein samaan kuin bussilippu kuussa.

Ei kai kukaan enää nykyään osta kuskilta lippua? Myyvätkö he niitä edes enää?
Sähköinen lippu kulkee lähes jokaisen matkustajan taskussa, eikä niitä pahvisia korttejakaan ole raitiovaunuissa enää ”leikattu” aikoihin.

Kyllä aika mo i ostaa kuskilta lipun vielä, paitsi nyt korona-aikana.

Minusta lapsiperheille voisi antaa alennuslipun. Ilmaiseksi kulkeminen on kuitenkin epäreilua, ellei sitä etua anneta sitten kaikille.

Hyvä ajatus 🙂

Siis tää oli varmaan alkuperäinen syy ilmaisiin matkoihin aikoinaan, ilmaisinko huonosti? 🙂

Siis vierailijoille kaikki paikathan on ilmaisia kiekkopaikkoja 🙂 ei taida larussa edes olla parkkimaksua vaan 4h kiekkopaikat. Viikonloppuisin ei edes tarvita tuota kiekkoa, vaan tunnit on vapaat. Tuo 4h rajoitus tuli siksi, kun Espoolaiset ajoivat autonsa arkisin töihin tullessa Laruun ja jatkoivat julkisilla töihin loppumatkan = Laru oli aivan tukossa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Anette - Operaatio Äiti.

Anette - Operaatio Äiti.

Lauttasaarelaisen perheen elämää ja arjen kiemuroita höystettynä lastenvaatteilla sekä lukemattomilla kuvilla. Blogi sisältää paljon pohdintaa sekä realistisen katsauksen perheen arkeen.

Äiti -90. Isi -96. Poika 10/12. Tyttö 11/15. Tyttö 12/17. Poika 02/21. + 🐕🐕🐰🐰🐹

Arkisto

X