Raskaus 21.3.2018
KUVAT iStock

Vaivaavatko levottomat jalat raskausaikana? Näin pärjäät niiden kanssa

Raskauden viimeisen kolmanneksen aikana saattaa ilmestyä uusi vaiva: levottomat jalat -oireyhtymä. Miten sen kanssa voi pärjätä?

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Jos kuulut siihen 15 prosenttiin odottavista äideistä, jotka saavat raskauden mukana levottomat jalat, huomaat sen kyllä. Epämukava ja kiusallinen tunne jaloissa pakottaa liikuttelemaan jalkoja, sillä se helpottaa oloa. Tunne saattaa ilmetä esimerkiksi kihelmöintinä, pistelynä tai poltteluna.

Levottomat jalat iskevät yleensä juuri nukkumaan mennessä tai muutoin levossa. Tuntuu kuin jalat eläisivät aivan omaa elämäänsä. Yleensä vaiva tulee kuvioihin raskauden viimeisellä kolmanneksella, jolloin sen tavanomaiset hoitokeinot kuten venyttely ja verryttely eivät toimi, ja reseptilääkkeet ovat poissa laskuista.

Mistä levottomat jalat johtuvat?

Taipumus levottomiin jalkoihin on yleensä perinnöllistä. Oireyhtymä liittyy hermoston dopamiinijärjestelmän toimintaan. Dopamiini on välittäjäaine, joka osallistuu kehon liikkeiden säätelyyn.

Levottomat jalat voi olla yhteydessä myös raudan puutteeseen. Rautaa tarvitaan dopamiinijärjestelmän toimintaan ja raskausaikana elimistön rautavarastot voivat vähentyä.

Unenpuute, ahdistus, masennus ja stressi pahentavat oireyhtymää. Myös jotkin lääkkeet, kahvi sekä alkoholi saattavat lisätä oireita.

Raskauden aikainen levottomat jalat -vaiva menee yleensä ohi muutaman viikon kuluessa synnytyksestä.

raskaus levottomat jalat

 

Miten oloa voi helpottaa?

Huolehdi unesta. Vaikka levottomat jalat aiheuttavat univaikeuksia, unettomuus myös pahentaa oireyhtymää. Kehän katkaisemiseksi yritä luoda unelle hyvät olosuhteet. Rauhoitu ennen nukkumaanmenoa, pyhitä makuuhuone nukkumiselle ja säädä huoneen lämpötila sopivaksi.

Hämää itseäsi. Kun jalat alkavat taas elää omaa elämäänsä, nappaa sanaristikko, katso lempisarjaasi, neulo sukkaa tai tee mitä tahansa sellaista, joka auttaa sinua keskittymään muuhun kuin ärsyttäviin oireisiin.

Pidä ruokapäiväkirjaa. Kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt erityisesti ennen nukkumaanmenoa. Runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruoka saattaa pahentaa oireita illalla.

Sulje pois anemia. Koska levottomat jalat ovat yhteydessä raudan puutteeseen, käy testauttamassa veriarvosi ja varmista, ettei kyseessä ole anemia. Samalla voit kiinnittää huomiota ruuasta saatavaan rautaan ja kokkailla linssejä, herneitä ja pinaattia.

Kokeile lämmintä. Lämmin kylpy, sauna tai kauratyyny voi helpottaa oireita.

Testaa akupunktiota. Erilaiset rentoutustekniikat saattavat helpottaa levottomia jalkoja. Akupunktion lisäksi apua voi löytyä joogasta tai meditaatiosta.

Lähde: What to Expect, Terveyskirjasto, Vegaaniliitto

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: