"Caritan, Tuulan ja Riikan elämän piti olla Espanjassa täynnä aurinkoa, mutta nyt tuli karu käänne – ”On itketty ja kiroiltu”"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Njoo. Ja minäkin vänkään vain periaatteesta Eihän mun mielestä kukaan noin vain ansaitse saada toimeentuloa edes suomeen. Siis tekemättä elämänsä aikana yhtään mitään.

Mut kuten tuossa toisessa ketjussa jo mainitsinkin niin tekemistä mistä maksetaan vois olla kaikenlaista. Pientä mikä voikin olla saajalle suuri juttu.


(ja silti en tajua kateutta siitä, että joku lää tonnin kuukausibudjetilla espanjassa, se kun ei oo mitään "drinksu kourassa yökerhossa tai uima-altaalla" elämää. Vaan kerrostaloyksiön ahtaus, Lidlin tajousruoat ja miettimistä, käviskö ensi kuussa parturissa vai ostaikso uudet sandaalit)
Jep. Moni seniori myös alkoholisoituu siellä ja pyörii torakoiden seassa.

Mut tästä ilmiöstä: mä en pitäis kansaneläkkeen maksamattomuutta ulkomaille kateutena, vaan ehkä oikeustaju-asiana.
 
vierailija
Peukuta Kelan sivua, josta kopioin tuon lauseen.😀
Harmi, kun EU:n päätös toteutui Suomessa sananmukaisesti.
Kyllä ihmiset keksivät konstit, jolla varmistavat toimeentulonsa.
Eläkeläisten on helpompi järjestää asiansa kuin moneen suuntaan kytköksissä olevat lapsiperheet yhden tai kahden huoltajan talouksissa. Kansanedustajat ovat lepsuja, kun eivät ole ajaneet hätää kärsivien, ulkomailla asuvien kansaneläkeläisten asiaa. Tosin ei se ole ihmekään tempoilevan hallituksen takia, joka on saanut Suomen kaaokseen vajaassa vuodessa.
Espanjan pääministeri on ilmoittanut jatkavansa virassaan, ja huhuja hänen vaimosta on peruttu niitä levittäneen puolueen taholta. Tuliluontoista kansaa.
Toista se on täällä pussinperällä nynnyilyyn verrattuna.
 
vierailija
Jep. Moni seniori myös alkoholisoituu siellä ja pyörii torakoiden seassa.

Mut tästä ilmiöstä: mä en pitäis kansaneläkkeen maksamattomuutta ulkomaille kateutena, vaan ehkä oikeustaju-asiana.
Elä nyt viitti pelkkää kateutta ja kun puhuitte et nallekarkkien pitää olla tasan ni tehän saitte enemmän. Teijän nallekarkit oli terveys ja maallinen rikkaus. Toisen nallekarkki oli myrkyllinen josta tuli sairaus ja köyhyys. Ja nyt vingutte et jotkut köyhät elää ulkomailla. Ei mitään tapoja kun on niin kateellista puuhaa. Et joku köyhä voisi edes vähän olla onnelisempi elämässään. Eiku kaikki ilo pitää viedä
 
vierailija
Njoo. Ja minäkin vänkään vain periaatteesta Eihän mun mielestä kukaan noin vain ansaitse saada toimeentuloa edes suomeen. Siis tekemättä elämänsä aikana yhtään mitään.

Mut kuten tuossa toisessa ketjussa jo mainitsinkin niin tekemistä mistä maksetaan vois olla kaikenlaista. Pientä mikä voikin olla saajalle suuri juttu.


(ja silti en tajua kateutta siitä, että joku lää tonnin kuukausibudjetilla espanjassa, se kun ei oo mitään "drinksu kourassa yökerhossa tai uima-altaalla" elämää. Vaan kerrostaloyksiön ahtaus, Lidlin tajousruoat ja miettimistä, käviskö ensi kuussa parturissa vai ostaikso uudet sandaalit)
Sinähän voit omista rahoistasi maksaa kansaneläkkeet Espanjaan.
 
vierailija
”ja silti en tajua kateutta siitä, että joku lää tonnin kuukausibudjetilla espanjassa, se kun ei oo mitään "drinksu kourassa yökerhossa tai uima-altaalla" elämää. Vaan kerrostaloyksiön ahtaus, Lidlin tajousruoat ja miettimistä, käviskö ensi kuussa parturissa vai ostaikso uudet sandaalit)”

Surkeaa, että jutusta kopioimani osio kertoo naisesta, joka sanoo ettei hän pärjäisi Suomessa. Hän asuu Portugalissa luostarissa opiskelijayhteisössä. Hinnat nousivat Suomessa rajusti. ihmiset eivät uskalla kuluttaa. Korona opetti ainakin minut hiljaiseen hissunkissun elämään. Elämäni suurin painajainen
olisi asua suomalaisten kansoittamalla alueella Espanjassa, lojua uima-altaan aurinkotuolissa ja juoda vettä absolutistina. En pidä espanjan kielen säkätyksestä
enkä sanastosta. Miehet ovat mielestöni pullistelevia machoja. ja tuskin he ovat muuksi muuttuneet siitä ajasta, jolloin loin itselleni tuon käsityksen.
Joten huoli pois. En rasita sielunelämäänne raporteilla Epsanjan (Uunon vokabulaarista) ihanasta elämästä palmujen suhinassa.
Suuntaan matkani mieluummin länteen eli maahan, jossa kohta opiskelee upseeriksi nainen, jolla on kuulema laatikkoleuka tämän palstan naismakutuomarin mielestä. Nousen tuolistani tarkistamaan löytyykö minullekin laatikkoleuka kaapistani. Ripustan sen sitten naamaani sitoen narut korvieni taakse.
 
Elä nyt viitti pelkkää kateutta ja kun puhuitte et nallekarkkien pitää olla tasan ni tehän saitte enemmän. Teijän nallekarkit oli terveys ja maallinen rikkaus. Toisen nallekarkki oli myrkyllinen josta tuli sairaus ja köyhyys. Ja nyt vingutte et jotkut köyhät elää ulkomailla. Ei mitään tapoja kun on niin kateellista puuhaa. Et joku köyhä voisi edes vähän olla onnelisempi elämässään. Eiku kaikki ilo pitää viedä
Onko onnellisuus vain etelässä?

Työeläkettä nauttivistakin suuri osa tyytyy kaamokseen ja loskaan ja synkkyyteen Suomessa.

Siis. Tuetut lomat vähävaraisille perheille, yksinhuoltajille tai sairaille ovat jees.

Mut käsittämätön ajatus että muu ei kelpaa loppuelämän osoitteeksi kuin joku Fuge tai Algarve, koska huono-osaisuus.
 
vierailija
Onko onnellisuus vain etelässä?

Työeläkettä nauttivistakin suuri osa tyytyy kaamokseen ja loskaan ja synkkyyteen Suomessa.

Siis. Tuetut lomat vähävaraisille perheille, yksinhuoltajille tai sairaille ovat jees.

Mut käsittämätön ajatus että muu ei kelpaa loppuelämän osoitteeksi kuin joku Fuge tai Algarve.
Noh toisille se on etelässä se onnellisuus. Kyl mua kyrsis jos multa se vietäisiin pois se mahdollisuus ja vain sen takia kun sairastuin ja saan kansan eläkettä. Mäkin varmaan suomessa möllötän. Mut kyl mä esim oon miettinyt et siciliaan olisi kiva muuttaa ja kasvatella vaik niitä oliivi puita ja uida meressä jossa jätti aaltoa kiipeillä vuorilla ja juoda välillä punaviintä kolmiossani jossa on oma piha 300eukil kuussa muuhun elämiseen jäisi sit reilu 600e. Sun echo pitää ymmärtää et ihmiset nyt vaan tulee eri asioista onnelliseksi jonkun onni on espaniassa asuessa. Ja voi hyvin siellä
 
Noh toisille se on etelässä se onnellisuus. Kyl mua kyrsis jos multa se vietäisiin pois se mahdollisuus ja vain sen takia kun sairastuin ja saan kansan eläkettä. Mäkin varmaan suomessa möllötän. Mut kyl mä esim oon miettinyt et siciliaan olisi kiva muuttaa ja kasvatella vaik niitä oliivi puita ja uida meressä jossa jätti aaltoa kiipeillä vuorilla ja juoda välillä punaviintä kolmiossani jossa on oma piha 300eukil kuussa muuhun elämiseen jäisi sit reilu 600e. Sun echo pitää ymmärtää et ihmiset nyt vaan tulee eri asioista onnelliseksi jonkun onni on espaniassa asuessa. Ja voi hyvin siellä
Et sä kyllä saa tuolta kolmiota jossa on piha kolmellasadalla. Etkä edes kolmiota ilman pihaa. Etkä edes yksiötä pihalla.

Kuudellasadalla kuussa voi irrota parvekkellinen kaksio. Kaupungista. Tai jostain hurtanpersiistä maalta pikkumökki mis ei oo it kauppaa kävelyetäisyydellä.
 
Kansaneläkettä on tarkasteltu eläkkeenä vaikka oikeasti se on sosiaalietuus. Se on ollut sallittua ja nyt siihen tulee muutos, koska tuollainen systeemi on kaikin tavoin epätasa- arvoinen. Silloin kaikkien toimeentulotuella elävien pitäisi voida asua jossain muualla ja saada toimeentulotukea.

Kaikki järjestelmät on niin järkyttäviä himmeleitä, että kun nykäiset siltä yhden tikun pois välistä, koko torni luhistuu. Eläkejärjestelmä ei varmaan ole pahmimmasta päästä.

Ymmärrän varsin hyvin humaanin näkökulman tähän asiaan. On vaan kovin vaikea alkaa muokata etuusjärjestemää jossa jokainen saa yksilöllisen kohtelun.
Siis kirjoitin että n-y-t Espanjassa j-o asuvat saisivat asua loppuajan Espanjassa ja muutoksen tullessa voimaan, seuraavat eivät.

Eihän siinä sen kummempia muutoksia tarvita kuin että seuraaville ei enää makseta.🤷‍♀️
 
vierailija
Juuh mut en kerro missä ni näin paikan missä oli 300e ja oli. Oma piha ja siellä oliivi puita sitä ilmotusta tuskin oli edes netissä😊

Manner-Kreikassakin on älyhalpoja taloja talvikaudella mut sit ku hieman tarkemmin tutkii niin siellä on talvisin pakkasta ja lunta.

Sisiljassa sentäs pysytään plussan puolella koko talvi. Mut kyllä tossa kolmiossakin vois viu tulla ku ei oo lämmitystä.
 
vierailija
Manner-Kreikassakin on älyhalpoja taloja talvikaudella mut sit ku hieman tarkemmin tutkii niin siellä on talvisin pakkasta ja lunta.

Sisiljassa sentäs pysytään plussan puolella koko talvi. Mut kyllä tossa kolmiossakin vois viu tulla ku ei oo lämmitystä.
Nooh mulla on hylkeen rasvakerros suojaamassa😂 ei mul kylmä sicilias tulis
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
Ei koska kyseessä on hyvin yksinkertainen kysymys siitä miten sosiaaliturva kohdennetaan. Tapasi yliromantisoida tätä on jotenkin hämmentävää.
Ei ole syytä mennä henkilöön, eihän?
Minulla on vain eri näkemys asiasta kuin sinulla.

Mielestäni yli 70-vuotiaita (tai seniori ikäisiä sairaita) ihmisiä ei ole hedelmällistä siirrellä enää tässä elämänvaiheessa. Heidän koti, yhteisö ja mahdollisesti loppusijoituspaikkakin ovat nyt Espanjassa.🤷‍♀️

Tulevat ”sossutukieläkeläiset” voivat sitten suunnitella elämänsä toisin, heille ei tätä enää suoda.
 
vierailija
Jos on ollut useampia vuosia kotiäitinä suurperheessä vanhempain/hoitovapaalla, äidille ei siis kerry mitään eläkettä näistä palkattomista vuosista.
Ja nämä entiset kotiäidit sitten tekevät pakosti töitä 66 - 68 v. jotta saavat edes jotain eläkettä raavittua kokoon itselleeen.

Tai on ollut ns edustusvaimo varakkaalle miehelleen, silloin pitäisi myös jotenkin vaimon katsoa tulevaisuuteen ja turvata myös eläkevuotensa mahdollisessa erotilanteessa.
Mies usein vaatii avioehdot eikä halua mitenkään korvata tätä roolia entiselle vaimolleen.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Jos on ollut useampia vuosia kotiäitinä suurperheessä vanhempain/hoitovapaalla, äidille ei siis kerry mitään eläkettä näistä palkattomista vuosista.
Ja nämä entiset kotiäidit sitten tekevät pakosti töitä 66 - 68 v. jotta saavat edes jotain eläkettä raavittua kokoon itselleeen.

Tai on ollut ns edustusvaimo varakkaalle miehelleen, silloin pitäisi myös jotenkin vaimon katsoa tulevaisuuteen ja turvata myös eläkevuotensa mahdollisessa erotilanteessa.
Mies usein vaatii avioehdot eikä halua mitenkään korvata tätä roolia entiselle vaimolleen.

Totta!

Mäkin hoidin neljää lapsostani yhteensä kymmenen vuotta kotiäitinä eikä siitä silloin kertynyt eläkettä. Sekin muuttui toki heti seuraavana vuonna kun olin jo duunissa.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Niin että kun sitä varastotyötä ei huvita hakea niin haihattelua pitäis tukea eläkkeelläkin?
Niin lääkäri määräsi mut eläkkeelle heti. Kelan ja vakuutus lääkäri tuli samaan lopputulemaan ja sain eläkkeen. Mut totta mä yritän sitä ratkoa et miksi alan usein tuntemattomien edessä kuulla ääniä en tuttujen. Mulle hyvät yö unet on tärkeitä ja liika stressi vaan vie huonoon oloon. Kuten sanoin olo on paljon parempi kuin vuonna 2017 ja oikeestaan täysi ihme piti mut elossa. Ni nyt vietän eläke päiviäni oli se sitten ulkomailla tai täällä ja sitä unelmointia ei pidä viedä pois. Ja meen sinne mihkä haluan eikä se ole haihattelua.
Ja echo kukas se sanoi sen minkä teette vähäisimille teette minulle?
 
Niin lääkäri määräsi mut eläkkeelle heti. Kelan ja vakuutus lääkäri tuli samaan lopputulemaan ja sain eläkkeen. Mut totta mä yritän sitä ratkoa et miksi alan usein tuntemattomien edessä kuulla ääniä en tuttujen. Mulle hyvät yö unet on tärkeitä ja liika stressi vaan vie huonoon oloon. Kuten sanoin olo on paljon parempi kuin vuonna 2017 ja oikeestaan täysi ihme piti mut elossa. Ni nyt vietän eläke päiviäni oli se sitten ulkomailla tai täällä ja sitä unelmointia ei pidä viedä pois. Ja meen sinne mihkä haluan eikä se ole haihattelua.
Ja echo kukas se sanoi sen minkä teette vähäisimille teette minulle?
Ai "koska kuulen ääniä, meen sinne mihin haluan"?

En vähättele ääniharhojen kuulemista, tiedän monia niistä kärsiviä.

Mutta en edelleenkään ymmärrä, miten Espanja suojelee ääniharhoilta.

Se elämä on sitäpaitsi ARKEA siellä, hyvä ihminen. Olet ihan kuutamolla.
 

Yhteistyössä