Diagnoosi apua

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Loppu vuodesta alkoi sydän ongelmat: nopea leposyke, muljahtelut, verenpaineen nousu. Mitään syytä näille ei löytynyt. Oireet vähän helpottui, nyt palannut uudelleen. Lisäksi väsymystä, ruokahaluttomuus, laihtuminen, tummat silmän aluset huimaus. Perus sairautena kilpirauhasen vajaatoiminta, nämä arvot kuitenkin ok. Kellään ollut samanlaista ja löytyikö mitään vaivaa?
 
vierailija
On varmaankin peruslab. ja sydänfilmit ja kaikki katsottu ja todettu. ilmeisesti normaaleiksi.

Voit pohtia, miten nukut, kuorsaus/uniapnea, masennus, ahdistuneisuus, mahdollinen paniikkihäiriöoireet, stressiä/uupumusta kotona tai töissä, onko kipuja ja missä.
 
vierailija
On varmaankin peruslab. ja sydänfilmit ja kaikki katsottu ja todettu. ilmeisesti normaaleiksi.

Voit pohtia, miten nukut, kuorsaus/uniapnea, masennus, ahdistuneisuus, mahdollinen paniikkihäiriöoireet, stressiä/uupumusta kotona tai töissä, onko kipuja ja missä.
ja lisää:
Päihteiden käyttö; alkoholi, huumeet, lääkkeiden väärinkäyttöasiat.
Anoreksia, Bulimia.
 
vierailija
Aloittaja tässä: labrat oli ok, hetkellisesti pientä leukosyyttien nousua, sydän filmissä nopea leposyke ja seuraavassa pientä st tason nousua. Päihteiden käyttöä ei ole, ainoastaan tupakoin. Ylipainoa jonkin verran, nyt parissa kuukaudessa paino tippunut 8kg. Muuta erikoista ei voinnissa, koen mielen hyväksi lukuunottamatta väsymystä
 
vierailija
3-vuorotyö. Rytmien käännöt onnistuvat hyvin, nukutko hyvin aamusta, onko huonovointisuutta yöllä/aamuyöstä valvomisesta. Yötyö voi lisätä sydänoireilua ja riskiä sydän-ja verisuonisairauksille.
jos paino on pudonnut laihduttamatta/ilma tarkoitusta, pitäisi varmaan enemmän selvitellä.
 
vierailija
3-vuorotyö. Rytmien käännöt onnistuvat hyvin, nukutko hyvin aamusta, onko huonovointisuutta yöllä/aamuyöstä valvomisesta. Yötyö voi lisätä sydänoireilua ja riskiä sydän-ja verisuonisairauksille.
jos paino on pudonnut laihduttamatta/ilma tarkoitusta, pitäisi varmaan enemmän selvitellä.

ja jos on uniapneaa/hengityskatkokset nukkuessa lisää päiväväsymystä, riskiä sydämelle yötyön lisänä.
 
vierailija
Olisiko hoitava lääkäri tietoinen 3-vuorotyöstä, sillä kilpirauhaslab. vaihtelevat ja sitä kautta pitäisi ilm. osata määrätä lääkeannokset. Tuli nyt vielä mieleen.

Tutkimukseen valmistatuminen
Verinäyte tulisi ottaa ennen klo 14:ää iltapäivällä (klo 7–14), koska seerumin TSH-arvo vaihtelee vuorokaudenajan mukaan. TSH on tavallista vuorokausirytmiä (unirytmiä) noudattavilla korkeimmillaan yön aikana ja aikaisin aamulla.
Säännöllisesti yötyötä tekevillä ja päivällä nukkuvilla rytmin vaihdos vaikuttaa siten, että TSH-pitoisuus voi olla aamunäytteenotossa matalahko, koska se vastaa hänen ilta-arvoaan. Poikkeava unirytmi tulisi mainita näytteenottajalle ja merkitä näytteenotossa tutkimuksen yhteyteen, jotta lääkäri osaa ottaa sen huomioon tulosta tulkitessaan.
 
vierailija
Aloittaja tässä. Rytmin käännös onnistuu hyvin, yövuoronkin jälkeen nukun hyvin, heittämällä 8 tuntia ja kun yö putki loppuu saan rytmin käännettyä hyvin. Lääkäri tietoinen mitä teen, kaikki kilpirauhasen kokeet otettiin ja ne oli ok. Yöt nukun heräämättä. Painon putoaminen johtuu varmaan pitkälti siitä ruokahaluttomuudesta, ennen olin kova herkkujen syöjä mutta nykyään ei edes herkutkaan maistu
 
vierailija
Onkos ferritiinit katsottu? Mulla ainakin alamaissa ollessa aina väsymystä, rytmihäiriöitä yms. Mulla myös uniapnea, joten siitäkin tulee väsymystä ja väsymys ruokkii taas rytmihäiriöitä.
 
vierailija
Loppu vuodesta alkoi sydän ongelmat: nopea leposyke, muljahtelut, verenpaineen nousu. Mitään syytä näille ei löytynyt. Oireet vähän helpottui, nyt palannut uudelleen. Lisäksi väsymystä, ruokahaluttomuus, laihtuminen, tummat silmän aluset huimaus. Perus sairautena kilpirauhasen vajaatoiminta, nämä arvot kuitenkin ok. Kellään ollut samanlaista ja löytyikö mitään vaivaa?
Liikaa d-vitamiinia?
 
vierailija
Aloittaja tässä. Ferritiiniä ei ole katsottu, tämä itselläkin käynyt mielessä

Etkö aiemmin kirjoittanut, että labrat on katsottu. Ferritiini ei ole nyt mitenkään kovin harvinainen lab.koe.

Mitenkä ruokavalio? Vegaani, B12-vitamiinin puute? tai onko hyvä? miksi ei ole ruokahalua? Mitä muutoksia on tapahtunut elämässä edeltävästi väsymys, ruokahaluttomuuskausia?
 
vierailija
Etkö aiemmin kirjoittanut, että labrat on katsottu. Ferritiini ei ole nyt mitenkään kovin harvinainen lab.koe.
Itse asiassa ferritiinistä saa edelleen "tapella", että sen saa. Lääkärikunta kun on edelleen sitä mieltä, että varastoraudan puutosta ei voi olla ja se on vain muoti-ilmiö, että niitä mitataan. Varsinkin, jos hemoglobiini on hyvä, niin vetoavat, että ferritiiniä ei tarvitse ottaa. Itsellä on hemppa pysyy 130 tasolla, mutta ferritiini ollut alimmillaan 24 ja se on aivan liian alhainen ja aiheuttaa ainakin mulle oireita., vaikka se onkin viitearvojen sisällä. Ja sitäkään lääkäri ei usko, että varastoraudan alhaisuus voi aiheuttaa oireita. Mutta kas kummaa, kun otan rautakuurin, oireet helpottuu tai häviää kokonaan.
 
vierailija
Itse asiassa ferritiinistä saa edelleen "tapella", että sen saa. Lääkärikunta kun on edelleen sitä mieltä, että varastoraudan puutosta ei voi olla ja se on vain muoti-ilmiö, että niitä mitataan. Varsinkin, jos hemoglobiini on hyvä, niin vetoavat, että ferritiiniä ei tarvitse ottaa. Itsellä on hemppa pysyy 130 tasolla, mutta ferritiini ollut alimmillaan 24 ja se on aivan liian alhainen ja aiheuttaa ainakin mulle oireita., vaikka se onkin viitearvojen sisällä. Ja sitäkään lääkäri ei usko, että varastoraudan alhaisuus voi aiheuttaa oireita. Mutta kas kummaa, kun otan rautakuurin, oireet helpottuu tai häviää kokonaan.
Tää on niin totta. Mulla vuosi sitten ferritiini 6, Hb 124. Näiden lab kokeiden jälkeen lääkäri kirjoittanut tekstiin ettei ferritiiniä ole enään tarvetta kontrolloida. Itsellä väsymys, muljahteluita, ruokahaluttomuutta vatsakipuja/turvotusta.
Kun on tarpeeksi nuori (olen 30v) niin ei tutkita kunnolla.
 
vierailija
Ferritiinin pitäisi olla noin 100
Tuttavani on kasvissyöjä ferritiini on 10 Älytön väsymys. Toinen Tuttavani ferritiini myös Alhainen
ylipainoinen ja ryhtyi vähähiilihydraattiselle ruokavaliollesöi paljon liharuokia jakaa kummaa, ferritikni nousi kuukaudessa yli 100 ilman rautalääkitystä.

.
.
 

Yhteistyössä