Innostuin nyt sähköautosta. Kertokaa kokemuksia 😀

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mikä olisi paras malli? Niitä näyttää olevan montaa erilaista.
Onko hybridi vai pelkkä sähköauto parempi? Ajomatka töihin on 25km, lomareissuja tehdään satunnaisesti 150-450km.
Missä sen voi reissussa ladata? Tai oonhan mä siis nähnyt parkkihalleissa latauspisteitä. Kauanko siinä pitää seistä? Mitä latauskerta suunnilleen maksaa?

Mikä olisi sellainen perusmalli, mihin mahtuisi 2 aikaista ja 3 kouluikäistä lasta.
 
Lähes tunnin jonotus töpseliin reissussa, onneks ei ollut pelimatka!😁

Pika- ja suurteholataus maksavat kotilatausta enemmän. Hinnat vaihtelee todella psljon.
Lataus kestää pikana jotakin 15 min ja muuten 12h->
Täällä hintoja:

Jaa, mikä merkki. Itse ottaisin Teslan tai Polestar 2.🤷‍♀️

Edit. koimme siis hybridit, kaasut ja sähköt meille sopimattomiksi. Ajelemme dieselillä!😁 Sillä pääsee vaivattomimmin.
Ottaisin myös bensan mielummin kuin patteri/kaasuvehkeen.
Testataan vetypelit seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Minä kyllä tässä vaiheessa valitsisin jo pelkän sähkön hybridin sijaan, jos tuo 450 km on maksimipäivämatka. Tämä olettaen, että kotilataus on mahdollista, eli omakotitalon latausasema (noin 1000 €) tai kerros/rivitalon parkkipaikalle rakennetut latauspisteet. Tavallinen lämmityspistorasia ei oikein riitä.

Lispetin toivomat/ennakoimat vetyautot jäänevät Suomessa raskaan liikenteen puolelle, tiheää vetytankkausinfraa tuskin näemme.

Lispetti ehdotti Teslaa tai Polestaria. Vaikka Teslan hinnat ovatkin tippuneet, en tiedä onko se vieläkään peruspalkansaajalle "sellainen perusmalli". Polestar2 maksaa 60-70 k€, Polestar3 lähes 100 k€.
Jos todellakin perusmallia perheen + matkatavaroiden liikuttamiseen haetaan, on hintakilpailukykyisin tällä hetkellä ehkä MG5. Jos tavaraa ei tarvita yhtä paljoa mukaan, sisarmalli MG4. Kiinalainen, mutta Polestaritkin kasataan Kiinassa, samoin osa Tesloista. Mutta kyllä eurooppalaisia ja korealaisiakin kannattaa käydä koeajamassa, Toyotaa ei, se jäi sähköautojunasta.
Sähköautojen hyvä puoli on se, että noille 3 lapselle takatilat ovat ilman keskitunnelia polttomoottoriautoja paremmat.
Uusia malleja tulee markkinoille todella ripeästi ja hinnat laskevat, siksi yksityisleasing saattaa olla ostamista parempi vaihtoehto.

Minä ajelen vielä bensiinillä (tyypit otettu mm. Tesla model Y, Skoda Enyaq, BYD Tang), samoin vaimo. Hänen kauppakassinsa saattaa vaihtua ensi vuonna sähköiseksi. Noissa parkki-ihmeissä kiinalaiset tekevät vahvasti tuloaan, BYD Seagull saattaa Euroopassakin asettua alle 15 k€ hintaluokkaan.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kiitos komenteista😀
Käytettyjä Tesloja on paljon, noin 30 000e. Kannattaako sellainen ostaa?

Kotilatausasema sitten varmasti on kätevin.

Oliko nämä muuten niitä mitkä voi syttyä palamaan?
 
Lähinnä hyviä. Nykyinen 3-ovinen pikkuauto on hankittu kaupunkiasumiseen mutta näyttää toimivan myös maaseudulla.
Pahin pullonkaula on lataus. Joudut hankkimaan sen latausaseman. Tavallisesta pistorasiasta latausteho on meillä se 2 kilowattia, eli tunti ajoa tarkoittaa 10 tuntia latausta.
Toinen ongelma on kantama. Sen ratkaiset valitsemalla tarpeeksi isot akut.
Sähköauto sopii parhaiten päivittäisiin työmatkoihin. Sopeutumalla säästää huomattavasti autoilussa.
 
vierailija
Hyundai IONIQ 6 on osoittautunut hyväksi. Alussa tosin merkki toi ennakkoluuloja ja epäilyksiä. Ainakin vielä on ollut kätevä ja huoleton auto. Lataukset oppii huomioimaan aika pian, eli missä kannattaa ladata niin matka jatkuu jouhevasti. Vielä ollaan valintaan tyytyväisiä!
 
vierailija
Sellainen sähköautomaailman luotettava perusauto tavalliselle palkansaajalle on tällä hetkellä Nissan Leaf. Se on se "tojota". Sillä ei voi ns. mennä pieleen, jos haluaa kokeilla sähköautoilua. On sopivan iso perheelle, sopivat speksit, luotettava ja hinnaltaankin ok. Sitten tietysti rahalla saa parempaa ja hienompaa, mutta Leaf on hyvä lähtökohta.

Lataushybridin kanssa on tietenkin se etu, että ei tarvitse latauksia miettiä matkalla, mutta jos niitä pitkiä matkoja ei tule kuin satunnaisesti, tavallinen mökkiläinen selviää niistä puolen tunnin kahvitauolla. Tai uudella sähköautolla ilman taukoja kunhan siellä perillä voi taas ladata. Ja lataushybridi pitää kytkeä lataukseen joka kerta parkkipaikalla, mutta sähköauton akku riittää tuolla työmatkalla useamman päivän ajoihin eli kerran viikossa piuhaan laitto riittää.
 
vierailija
En oo aloittaja.

Niin miksei Nissan Leaf? Jollain 20 000 saanee aika uuden.

Mulla duunissa latausetu. 20 e/kk maksaa. Hidas lataus, ei lataa ees 100% päivän aikana. 2 etäpäivää viikossa, joten aika suuren osan ajoista vois ladata siellä.
 
vierailija
Jo pelkkä ajatus siitä että täällä pohjoisessa samalla määrällä sähköä pääsee vain puolet matkasta kuin etelämpänä oksettaa.

Puhumattakaan siitä että kylmässä todellisuus voi mennä tähän:
 
vierailija
Jo pelkkä ajatus siitä että täällä pohjoisessa samalla määrällä sähköä pääsee vain puolet matkasta kuin etelämpänä oksettaa.

Puhumattakaan siitä että kylmässä todellisuus voi mennä tähän:
Nuo kohu-uutiset yksittäistapauksista ovat vähän samanlaisia kuin "vuokrasin auton ja sen takalaakeri leikkasi kiinni, ylikuumeni ja rengas syttyi tulee ja pian bensatankkikin sitten räjähti". Aivan varmasti tuo on tapahtunut montakin kertaa, mutta kannattaako sen perusteella pelätä polttomoottoriautoja. Tai "oltiin menossa Lappiin laskettelemaan, mutta jakohihna pamahtikin poikki keskellä metsätaipaletta. Siinä sitten odotettiin hinuria ensin neljä tuntia pakkasessa ja lopulta nukuttiin yö maanviljelijän saunamökissä. Paikkakunnalla ei autovuokraamoakaan ollut, niin seuraavana päivänä jatkui matka julkisilla ja oltiin perillä hotellilla vasta illansuussa. Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Auto meni lunastukseen."

Nyt alkaa sähköautoilu olla sillä tasolla, ettei tarvitse enää pioneerihenkeä ryhtyäkseen hommaan. Uusissa autoissa ovat toimintamatkat jo riittäviä ja latausnopeudet ovat sellaisia, että jos ei työkseen ajele satojen kilometrien päivämatkoja, ei satunnaisten reissujen hoitaminen ole ongelma. Hyvin harva ihminen kuitenkaan ajelee esim. 800 kilometrin mäkkimatkoja. Ja sitten jos ajelee, niin osaa varmaan tehdä omat ratkaisunsa sen suhteen millaisella autolla liikkuu.
 
vierailija
Meillä hankitiin työautoiksi Tesla 3 vai mikä se on. Voin sanoa, että paskenpaa autoa ei voi olla. Aivan kammottava ajaa! Tuntuma sama kuin linnanmäen törmäilyautoissa. Sateella tule vesi sisään ovenraoista.
 

Yhteistyössä