Vanhemmuus
08/12/2017

Erityisherkkä äiti, näin käännät herkkyytesi vahvuudeksi

Erityisherkkä äiti voidaan leimata hankalaksi ylireagoijaksi, sillä hän huomaa lapsen pienetkin tarpeet ja uupuu helposti perhe-elämän kuormittavuudesta. Herkkyyden voi kääntää vahvuudeksi, kun alat arvostaa piirrettäsi ja järjestät itsellesi päivittäin latautumisaikaa.

Vanhemmuus voi olla erityisherkälle hänen elämänsä paras, mutta vaativin kokemus.

Erityisherkkä äiti, näin käännät herkkyytesi vahvuudeksi

Erityisherkkä äiti voidaan leimata hankalaksi ylireagoijaksi, sillä hän huomaa lapsen pienetkin tarpeet ja uupuu helposti perhe-elämän kuormittavuudesta. Herkkyyden voi kääntää vahvuudeksi, kun alat arvostaa piirrettäsi ja järjestät itsellesi päivittäin latautumisaikaa.

Myötäelätkö lapsesi ilot ja surut niin voimakkaasti, että itket onnesta tai vatvot koko yön leikkipuistossa tapahtunutta riitaa? Onko perhe sinulle kaikki kaikessa, mutta et kestä lastesi läheisyyttä aamusta iltaan? Ahdistaako pelkkä ajatus meluisista lastenkutsuista?

Älä tunne syyllisyyttä, jos vastasit kyllä. Et ole hankala, vaan erityisherkkä äiti. Termin kehittäneen psykologian tohtori Elaine S. Aronin mukaan erityisherkät ihmiset ovat kuin ilmapuntareita. Heillä on tavallista herkempi hermosto, minkä vuoksi he aistivat nopeasti muiden tunteet, reagoivat voimakkaasti aistiärsykkeisiin ja kuormittuvat helposti.

Tee testi: Testaa oletko erityisherkkä

Lue myös: Näin tuet parhaiten erityisherkkää lasta

Perhe on herkälle rakas ja raskas

Vanhemmuus voi olla erityisherkälle hänen elämänsä paras, mutta vaativin kokemus. Erityisherkkyyteen liittyy usein aistiyliherkkyyttä, ja perhe-elämän melu ja sotku voivat uuvuttaa vanhemman, jonka tuntosarvet ovat jatkuvasti pystyssä.

Äitiyteen liittyy myös vaatimuksia ja normeja, joista moni on ristiriidassa herkkyyden kanssa. Lapsensa kokemuksiin voimakkaasti eläytyvä äiti voidaan leimata curling-vanhemmaksi, joka haluaa lapselleen erityiskohtelua. Melusta ja oman ajan vähyydestä kärsiminen voidaan leimata itsekkyydeksi ja turhasta valittamiseksi.

Lue myös: Oletko introvertti äiti? Nämä merkit paljastavat sen

Introvertti äiti: ”Koin olevani huono äiti”

Erityisherkkä pohtii ja havainnoi jatkuvasti

Erityisherkkyyden toteamisessa kiinnitetään huomiota neljään tunnuspiirteeseen. Ominaisuudet voivat voimistua stressitilanteissa ja helpottuvat, kun rauhoitut. Ne ovat kuitenkin pysyviä luonteenpiirteitä:

1. Tarkka havainnointikyky

Havainnoit ympäristöäsi tarkasti ja tauotta. Huomaat pienetkin muutokset lapsen käytöksessä ja äänenpainoissa ja mietit, mistä ne kertovat. Sinun on vaikea vetää laput silmille ja toimia, jos ympäristö on täynnä ärsykkeitä, sillä rekisteröit kaiken informaation.

2. Tiedon syvällinen käsittely

Käsittelet informaatiota perusteellisesti. Pohdit tarkasti lapsesi kehitystä, vertailet uutta ja vanhaa tietoa ja eri ihmisten sanomisia. Jos jokin lapseesi liittyvä asia on epäselvä, se häiritsee ja stressaa sinua. Sinun voi olla vaikea tehdä päätöksiä, koska jumitut ylianalysointiin.

3. Kuormittumisalttius

Melu, valot, hajut, epäjärjestys, yllättävät käänteet ja ristiriitaiset vaatimukset tuntuvat kuormittavilta. Mukavatkin lastenkutsut voivat näännyttää sinut. Tarvitset päivittäin rauhallista aikaa, jolloin et joudu huolehtimaan muista.

4. Vahva eläytymiskyky

Katsot maailmaa kirjaimellisesti lapsesi silmin. Sinun on helppo eläytyä hänen leikkeihinsä, iloihinsa ja pelkoihinsa. Liikutut helposti, ja lapsen pelot, sairaudet ja ongelmat voivat tehdä olostasi tuskaisen.

Hallitse, mutta älä kitke herkkyyttä

Äidin erityisherkkyys voi tehdä pikkulapsiajasta kuormittavaa. Lapsi muuttuu koko ajan, eikä hän osaa aina kertoa, mitä hän haluaa tai mihin sattuu. Herkän ja tarkan ihmisen on vaikea sietää tällaista epävarmuutta. Lisäksi jatkuva toisten tarpeiden huomioiminen, häly ja sotku voivat ajaa äidin jaksamisensa äärirajoille.

Herkkyyden voi onneksi kääntää vahvuudekseen. Tämä vaatii tietoista työtä, mutta tekee vanhemmuudesta antoisaa ja helpompaa.

Lue myös: Bloggaaja kertoo elämästään herkän lapsen äitinä: ”Rakastaminen on helppoa, kaikki muu vaikeaa”

Lähteet: Highly Sensitive Mom, Highly Sensitive Parents, Suomen erityisherkät ry

Lue myös:

Näin tuet erityisherkkää lasta

Tunnista lapsesi temperamentti ja ymmärrät häntä paremmin

Näin tuet ujoa lasta

Näin käännät herkkyytesi voimavaraksi

1. Rajoita tietotulvaa

Olet syvällinen analysoija, joka vertailee hoito-ohjeita ja kasvatustyylejä. Tämä on hyvä piirre, sillä jos yksi tapa ei toimi, keksit uuden keinon. Huomaat nopeasti, miten puhetyylisi vaikuttaa lapsen käytökseen. Jos viljattomuus ei taltuta lapsen ihottumaa, osaat epäillä sen syyksi lisäainetta.

Tieto kuitenkin lisää tuskaa. Voit käyttää valtavasti energiaa lapsen pienimpienkin tarpeiden pohtimiseen. Huoli ja informaatiokuorma voivat saada sinut ylikierroksille.

Tietoähkyn rajoittaminen pitää ylianalysoinnin kurissa. Älä googlaa lapsiaiheita varsinkaan öisin, ja suhtaudu kriittisesti keskustelupalstoihin. Jos lapsen ihottuma käynnistää mielessäsi kauhuskenaarion allergioista, tee jotain fyysistä, joka katkaisee ajatustulvan. Ota kylmä suihku, lähde lenkille tai siivoa.

2. Ota omaa aikaa

Herkkyys tekee elämästä upeaa, sillä maailma on sinulle yhtä ihmeellinen paikka kuin lapselle. Eläytymiskykysi ansiosta olet empaattinen vanhempi, joka osaa samaistua lapsen kokemuksiin.

Jatkuva eläytyminen voi silti olla uuvuttavaa. Tarvitset akkujen latausta, jotta et muutu väsyneeksi ja ärtyisäksi. Järjestä itsellesi päivittäin omaa aikaa, jolloin keskityt vain itseesi.

Erityisherkkä voi kokea syyllisyyttä siitä, että läheiset uuvuttavat häntä. Olosi helpottuu, kun suhtaudut kuormittumiseen loogisena hermostollisena reaktiona. Aktiiviset hermosi ja aivosi tarvitsevat lepoa, aivan kuin lihakset kovan treenin jälkeen.

3. Rauhoita koti

Erityisherkkä voi kärsiä melusta, hajuista ja kirkkaista valoista. Sopikaa perheen kanssa, että kotona ei kuunnella yhtä aikaa musiikkia, katsella televisiota ja leikitä hippaa. Rauhoita koti ennen nukkumaanmenoa. Himmennä valot, sulje televisio, tietokone ja kännykkä.

Älä ajattele, että olet heikko, koska et jaksa kakofoniaa. Rauhoittuminen on nimittäin hyväksi lapsille, sillä se opettaa heille kärsivällisyyttä ja tunteiden hallintaa.

4. Keskity yhteen asiaan kerrallaan

Päiväkodin vanhempainilta, pyykit, ruoka… pelkkä mielessä pyörivä lista päivän velvollisuuksista voi väsyttää erityisherkän. Herkkä haluaa syventyä töihinsä perusteellisesti, ja tunne kroonisesta ajanpuutteesta voi ahdistaa.

Kuormittavuuden tunne vähentyy, kun paloittelet päivän osioksi ja keskityt yhteen asiaan kerrallaan. Päätä, että nyt ajattelen vartin vanhempainiltaa, sen jälkeen lopetan ja kokkaan puoli tuntia. Keskittyminen ja deadlinet saavat arjen rullaamaan, etkä raahaa mielessäsi näkymätöntä, uuvuttavaa to do -listaa.

5. Luota tunteisiisi

Voimakkaat tunnereaktiot voivat kuormittaa erityisherkkää. Tunteitaan kannattaa opetella hallitsemaan, niitä ei pidä kitkeä, sillä ne kertovat sinulle tärkeitä asioita. Keräät ympäristöstäsi jatkuvasti informaatiota, ja tunteesi perustuvat usein näihin havaintoihin.

Luota tunteisiisi etenkin silloin, kun muut tarjoavat sinulle ristiriitaisia mielipiteitä. Tarkkailet lastasi intensiivisesti, joten sinulla on hänestä paljon tietoa. Voimakasta äidinvaistoa ei kannata väheksyä höpöhöpönä, sillä se voi olla järjen ääni.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.