Huono verenkierto - Syynä amputaatioon????

  • Viestiketjun aloittaja Peppi.
  • Ensimmäinen viesti
Peppi.
Moikka! oon 19-vuotias tyttö, haluaisin kysyä tällästä asiaa jos jollain olisi tietoa, eli mulla on aina tosi kylmät jalat melkeen jatkuvasti ja ne myös sinertää/violetit! Musta ne on tosi kammottavan näköiset ja oon erittäin huolestunut asiasta. :S

Muutama henkilö on maininnu mulle huonosta verenkierrosta. Sitä oon itekkin miettiny...

Mut rupesin nyt sit kans miettii, rehellisesti, että voiko tälläinen johtaa amputaatioon?

Löysin englannin kielisiltä sivuilta tälläisiä kuvia:

http://www.ctfootcare.com/images/Five digit amputation.jpg
Web of Trust











EN HALUA ETTÄ MUN JALOILLE KÄY NOIN!!!!!

Siis mulla on just aina KAIKKI varpaat, molemmista jaloista, ihan sinisinä ja kylminä.

Ja sit löysin myös tämmöstä tekstiä, en ymmärrä kunnolla englantia mutta... :

" The most common reason for an amputation is poor circulation. "

Yleisin syy amputaatioon, on huono verenkierto!? mitä v....

" The most common is poor circulation because of damage or narrowing of the arteries, called peripheral arterial disease. Without adequate blood flow, the body's cells cannot get oxygen and nutrients they need from the bloodstream. As a result, the affected tissue begins to die and infection may set in. "

Sitten tuossa tuommoista tekstiä, jos joku haluaisi/osaisi sen suomentaa.



MUT JOO EI VOI OLLA TODELLISTA...

Koska yleensä mulle lääkärissä ja terveydenhoitajalla on naureskeltu vaan tälle ongelmalle ja sanottu että ei ole kuule vakavaa.

Mut täähän on ihan järkyttävää, jos mä en vahingoita mun raajoja TAHALLAAN millään tai joudu onnettomuuteen, niin ne silti saatetaan joutua amputoimaan!? VOIHAN VEE.

Jos mulla on nyt jo tämän ikäisenä, jostain helkkarin syystä??, näin huono verenkierto, niin millonkahan mua odottaa amputaatio ... 30-35vuotiaana todennäkösesti? Mitä jos en mene siihen? Mielummin kuolen, kun annan raajoistani tehdä tuon näkösiä mitä tuossa yhdessä kuvassa oli.

Esim. kun istun niin sillon mun jalkaterät rupee menee violeteiks/sinisiks ja kylmiks. Ei tarvii siis kun vaan istua! tai etenkin jos istun ristiasennossa, eli nostan toisen jalan toisen päälle. Sit tikkuilee, puutuu ja kaikkea muuta inhottavaa tunnetta myös... Jalkoja pitäs jatkuvasti liikutella ! Ei oo ylipainoa, eikä mitään, elän terveellistä elämää.

Sit jos taas lähen ulos lenkille, mun jalat lämpee ja kun otan kengät pois jalasta, varpaat on ihan punaset ja lämpimät!

Saman tekee myös kylpy.

Mut kun mä en voi olla jatkuvasti lenkilläkään tai kylvyssä... et jalat pysyis punasina ja lämpiminä tai normaalin värisinä... Päivittäin käyn lenkillä, kävelen kauppaankin, joskus myös jumppaan. Sit välillä mulla saattaa näkyä verisuonet kintuissa ihan pinnalla.

Eikä isällä tai äidilläkään ollu näin huonoo verenkiertoo. Monella isän sukulaisella on kyllä diabetes ollu ja mun mummolla siltä puolelta myös ja yhdellä sukulaisella jouduttiin molemmat jalat amputoimaan diabeteksen takia vanhana! Mutta sillon ei kai ollu kyse huonosta verenkierrosta, vaan siitä, et joku haava ei meinannu jalassa parantua... Mut miks sit ekaks amputoitiin yks varvas, sen jälkeen koko oikea jalka ja lopuksi myös koko vasen jalka? pieniksi tyngiksi. Jos kyse oli jostain pienestä haavasta yhdessä jalassa??? ja mun tietääkseen hänen diabetestään hoidettiin ihan hyvin... Mulla siis ei kuitenkaan pitäisi diabetestä olla, onneksi, ei olla koskaan sellasta ainakaan todettu. Eikä mun isällekään ole tullut, vielä edes yli neljäkymppisenä.

Eikä mun verenkierto pienempänä ollut näin huono. Ei jalat sinertäny tai mitään, vaikka helposti saatto kylmä niille tulla...

Laitelkaahan mulle vastauksia. Mä tarvitsen mun jalkoja.
 
vierass
Älä istu risti-istunnassa tai muussa asennossa, missä se veri ei kierrä kunnolla. Nykysuositusten mukaan istuminen ei muutenkaan ole hyväksi, päätetyöskentelyynkin suositellaan työpistettä, missä voisi seistä.

Jos tupakoit, niin se kannattaa lopetta heti, se huonontaa ääreisverenkiertoa.

Tuskin ovat amputoimassa niitä jalkoja, mutta niistä kannattaa pitää hyvää huolta ja harrastaa liikuntaa.
 
Peppi.
Älä istu risti-istunnassa tai muussa asennossa, missä se veri ei kierrä kunnolla. Nykysuositusten mukaan istuminen ei muutenkaan ole hyväksi, päätetyöskentelyynkin suositellaan työpistettä, missä voisi seistä.

Jos tupakoit, niin se kannattaa lopetta heti, se huonontaa ääreisverenkiertoa.

Tuskin ovat amputoimassa niitä jalkoja, mutta niistä kannattaa pitää hyvää huolta ja harrastaa liikuntaa.
Eikö siis todella uskalla enää istua ristiistunnassa? onko se noin vaarallista? harmi kun se on yks mun lempitavoista istua...
 
vierass
Ei, ei, ei, ei. Nuorten ja vanhempienkaan naisten kylmilla jaloilla ei ole mitaan tekemista verisuonien kunnon kanssa. Painvastoin monesti niista karsivat ovat hoikkia ja alhaisen verenpaineen omaavia mika on hyva asia verisuonille. Amputaatioon johtaa diabetes ja tupakointi. Ilman niita vanhankaan ihmisen on lahes mahdoton saada jalkojaan amputoimiskuntoon. Jalkoihin tehdaan ohitusleikkauksia myos, joten aika huonokuntoisiakin jalkoja saadaan pelastettua. Ostat vaan kivoja unisukkia ja lakkaat huolehtimasta.
 
Peppi.
Mikä on sun paino, pituus ja millainen on sun ruokavalio ja ruokailurytmi?
En osaa tarkkaa painoa ja pituutta sanoa, mutta suurinpiirtein näin:

160-163cm / 60-64kg.

No ruokavalio on aika sekalainen, ei aina mee kaikista terveintä ruokaa, et syön mitä tykkään, mutta kyllä mä pyrin myös terveellisenä sen ruokavalion pitää. :) eli menee perus kotiruokaa (itsetehtynä), vettä, tuoremehuja jossa mukana myös maitohappobakteeria, tummaa leipää - etenkin ruisleipää, jogurttia, juustoa, salaattejakin joskus, vitamiinipillerin otan myös joka pvä yleensä... Mut sit menee myös aika paljon pitsaa, karkkia, suklaata, sipsiä, dippejä, nuudelia...

Ruokailurytmi on: aamupala klo 10-11, lämmin ruoka klo 16-17, iltapala klo 20-22.

Muihin aikoihin en sit yleensä syökkään mitään. Joskus saatan välipalaks napostella jotain.
 
Peppi.
Ei, ei, ei, ei. Nuorten ja vanhempienkaan naisten kylmilla jaloilla ei ole mitaan tekemista verisuonien kunnon kanssa. Painvastoin monesti niista karsivat ovat hoikkia ja alhaisen verenpaineen omaavia mika on hyva asia verisuonille. Amputaatioon johtaa diabetes ja tupakointi. Ilman niita vanhankaan ihmisen on lahes mahdoton saada jalkojaan amputoimiskuntoon. Jalkoihin tehdaan ohitusleikkauksia myos, joten aika huonokuntoisiakin jalkoja saadaan pelastettua. Ostat vaan kivoja unisukkia ja lakkaat huolehtimasta.
No mulla on aika alhanen verenpaine, se on mitattu joskus ja en usko sen siitä kauheesti muuttuneen.

Sit vaikka painan tuon verran mitä painan, näytän kuitenkin suht hoikalta. Mä oon aina ollu aika pien kokonen kuitenkin.

Mikä siinä diabeteksessä johtaa amputaatioon?

Mun kaverin mummolle tehtiin toi ohitusleikkaus, eikä auttanu, sit ne vei siltä koko jalan... Diabetestä sillä ei tietääkseni ollu?
 
Peppi.
Kohtuus kaikessa ;) Ei kannata siinä jatkuvasti istua. Mutta tuskin sinulla on mitään hätää. Hanki sisällä käytettäväksi mukavia tossumaisia sukkia tms, mitä on mukava pitää jalassa.
No emmä jatkuvasti istukkaan, mä liikun ja teen myös muuta. Mut aika usein kuitenkin tulee istuttua.

Heti kun mä rupeen tekemään muuta ja liikun, mun varpaista tulee punaset tai normaalin väriset, sit jos mä istun vaan 5min, risti tai kyllä normaalikin asennossa, niin jo menee jalat kylmiks/violeteiks... Mun ei tosiaan tarvii sitä kauheen kauan tehdä, et ne näyttää tolta! :S yäkk.
 
Peppi.
Koitahan jatkossa syödä viidesti päivässä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Voi tuo sun vaiva johtua liian pitkistä ruokailuväleistä.
Kui ne liian pitkät ruokailuvälit aiheuttas tuollasta?

Mut jos noin rupeen syömään, niin mä oon kohta kauhee pullukka... Koska, mä enemmän sit syön - kun kulutan! Koska mä kerran päivässä käyn lenkillä, sit liikun kauppaan ja sit vähän muuta mitä nyt liikun, niin se ei todellakaan kuluta tota kaikkee pois ja sit se rupee kerääntyy läskinä... ja mulla on nyt jo enemmän tullu painoo, mä olin ylä-asteella 50-53kg ja pituus oli saman verran. Mut nykysin mulla on myös uniongelmia, ollu jo päälle vuoden, joten sekään et mä en saa nukuttua kun muutaman tunnin yössä, niin rumentaa kyllä mua, on varmasti saanu myös lihotettua mua, etenkin vatsan seudulta ja pelkään että sairastuttaa myös mut jossain vaiheessa diabetekseen, kerta on sukurasitekkin jo sille...
 
vierass
Ihan vaan kylmajalkaisuutta ja katisyytta, joka on ominaisuus kuin vaikka vahan kuiva iho. Toki jos oireet kovasti hairitsevat, niin sitten pitaa tutkia onko muuta. Diabeteksessa korkea verensokeri tuhoaa verisuonia. Tulee kalkkeumia ja tukoksia, mutta se ei liity nyt sinuun.
 
Kyl mä varmaan menisin lääkärille, jos en keksisi elintavoista selitystä.

Säästöliekin oireitahan noi on, siksi tulee ensin mieleen että onko ravinnonsaanti liian vähäistä. Mutta jos tosiaan ei, niin mulla ei ainakaan ole parempia ajatuksia selitykseksi.
 
Peppi.
Kyl mä varmaan menisin lääkärille, jos en keksisi elintavoista selitystä.

Säästöliekin oireitahan noi on, siksi tulee ensin mieleen että onko ravinnonsaanti liian vähäistä. Mutta jos tosiaan ei, niin mulla ei ainakaan ole parempia ajatuksia selitykseksi.
Miksi se ravinnonsaanti ois liian vähäistä?

No en ehkä aina kovin monipuolisesti syö... tai yleensä...
 
lohdun sana
19-vuotiaan perusterveen naisen kylmät kädet ja jalat eivät johda amputaatioon. Syynä on ääreisverenkierron reflektiivinen supistuminen viileässä. Tupakoinnissa amputaatioon johtaa valtimoiden kalkkiutuminen ja ahtautuminen, diabeteksessa aivan sama syy, kummassakin lisäksi kudosten heikentynyt kyky ottaa edes niitä tulevia ravinteita vastaan. Mikä johtaa haavaumiin, huonoon toimivuuteen ja infektioherkkyyteen.

Lenkkeily on juuri oikea tapa hoitaa jalkojasi. Kaikki muukin reipas liikunta on hyväksi. Viileällä ilmalla lämpimät sukat ja käsineet. Äläkä aloitakaan tupakointia, pidä painosi kohtuullisena (kuten se onkin), vältä kovia rasvoja ja runsasta sokeria.

Ja ole huoleti. Olet täysin normaali.
 
"Sirkkeli"
Mulla on samaa vaivaa, mutta mulla varmaan tekee tuo nikamakaarenhältymä ja nikamasiirtymä omalta osaltaan sen. Tämän synnynnäisen vaivan sain tietää vasta 40-vuotiaana.
On sellaisia lämpögeelejä(niin kuin kylmägeeli, mutta pänvastoin), mitä voisit käyttää, ja kotona yms. aina villasukat paljaaseen jalkaan. Yritä vaikka juväpussilla lämmittää niitä välillä.

Itse kyllä menisin vaatimaan jotain tutkimuksia. Ei ole normaalia, niin kuin edellinen väitti. Sulla saattaa olla esim. selässä vikaa, ja jotain puristuksissa. Ei mullakaan hirveästi selkäkipua ollut, vaan jalkakipuja, puutumista yms. ennen kuin tuo selkävika löytyi. Tai sitten sulla voi olla ihan jotain muuta.
 

Yhteistyössä